The Village 1 De ingenieur

Een strip mag natuurlijk gewoon pure ontspanning zijn. Probleem is dat heel wat stripauteurs die ambitie hebben, maar er zijn er maar weinigen die dat echt waar maken. De nieuwe reeks ‘The Village’ blijkt in ieder geval met het eerste deel toch in dit opzet te slagen. Het is een spannend, maar wel wat oppervlakkig verhaal vol verrassende wendingen.

Midden in de koude oorlog worden twee spionnen uitgewisseld op checkpoint Charlie. De Russische spion, een ingenieur bij een stuwdam, blijkt echter zijn geheugen kwijt te zijn. Is het een nieuwe drug van de Yanks of is er nog een andere oorzaak?

De strip vliegt in een razend tempo naar de verrassende ontknoping. Je hebt nergens de tijd om op adem te komen. Dat is misschien maar goed ook, anders zou het misschien opvallen dat de meeste karakters maar bordkartonnen figuren zijn. De verschillende personages hadden dus best wat beter uitgewerkt kunnen worden.

De tekeningen van Marchal zijn voldoende en getuigen van een zeker vakmanschap, maar nergens vind je echte originaliteit of geïnspireerde platen. Ook scenarist en veelschrijver Rodolphe stapelt de clichés op. Soms balanceert hij op het randje van de geloofwaardigheid. Daarentegen is wat er echt gebeurde in de Koude Oorlog, helemaal moeilijk te geloven, dus dat vergeven we hem maar. Als ervaren schrijver weet Rodolphe er wel de vaart in te houden. Voor een actiestrip, waarin trouwens geen enkel schot wordt gelost, is dat toch belangrijk.

Een aanwinst dus in het genre XIII en Jessica Blandy, dat zeker zijn publiek wel zal vinden.