Surrogates (Vliegende Hollander) 1 Surrogates

De premisse van ‘Surrogates’ steunt op een geweldig idee: in de toekomst kunnen mensen via robots hun leven leiden. Ze liggen thuis op een stoel en laten hun ‘surrogate’ buiten hun leven leiden. Ze voelen echter alles wat deze robot ook voelt. Zo kunnen ze ook genieten van eten, drank of roken zonder de kwalijke gevolgen er van te moeten dragen. Je kan er seks mee hebben (en er lopen natuurlijk bijna alleen aantrekkelijke partners rond) en de politie gebruikt ze ook, zodat de echte agenten veilig buiten schot blijven.
De scenarist, Robert Venditti, zegt dat hij op dit idee gekomen is, toen hij hoorde dat sommige mensen zo verslaafd geraakten aan hun virtueel alter ego op de computer, dat ze zelfs hun werk kwijtspeelden. Het is een schitterende ingeving om dit dan naar de toekomst door te trekken en te zien wat dit zou geven als de techniek zo vergevorderd is dat je alle sensaties van je kloon zelf kan waarnemen. Zo hebben we onze sciencefiction graag.

In een donkere straat zondert een koppel zich af. Ze willen wat privacy maar worden gestoord door een vreemde man. Even later zijn de flirters herleid tot een schroothoop, het waren surrogates. Een wat oudere politie-inspecteur wordt op de zaak gezet en wat een kleine misdaad lijkt, verwordt al snel tot een dreiging voor de hele maatschappij.
Venditti gebruikt deze plot om de lezer vol vaart mee te sleuren naar het einde van het boek. Maar het is ook duidelijk dat het hem hier helemaal niet om te doen is. De auteur is meer geïnteresseerd in de gevolgen die het gebruik van surrogates met zich brengen, niet enkel op maatschappelijk vlak, maar ook op persoonlijk vlak. Zo zien we dat de politie-inspecteur terug zin in het leven krijgt, als het regent op zijn ‘echte’ gezicht, maar even later krijgt hij ruzie met zijn vrouw omdat die het belachelijk vindt om zonder surrogate door het leven te gaan. Deze comic zit vol met fijne bespiegelingen over de impact die deze uitvinding op het leven heeft van de mensen. Zo hebben we onze sciencefiction graag.

Bij het lezen van deze comic moest ik regelmatig aan ‘The Watchmen’ van Alan Moore denken. Zo eindigt elk onderdeeltje met een paar speciale bladzijden. Dit kan een stuk zijn uit het Cybernetica magazine, of een transcript van een nieuwsuitzending, of een reclamefolder voor surrogates. De scenarist geeft zelf toe dat hij aandachtig ‘The Watchmen’, die dezelfde technieken gebruikte, heeft bestudeerd voordat hij ‘Surrogates’ schreef. Niks mis mee natuurlijk, je kunt maar beter het beste als voorbeeld nemen als je iets wil leren over strips. Het zorgt er vooral voor dat de hele leefwereld van deze comic veel geloofwaardiger en realistischer overkomt, ook al is het basisidee vergezocht. Zo hebben we onze sciencefiction graag.

Na de eerste confrontatie met het tekenwerk van Brett Weldele was ik een beetje verbluft. Origineel tekenwerk, prachtig schaduwwerk, sfeervolle inkleuring, hij kan het allemaal. Maar na een tweede lezing zijn er toch wat storende elementen aanwezig. Zo is zijn stijl nogal inconsequent: sommige gezichten zijn heel gedetailleerd weergegeven, even later zijn het maar schetsjes met een paar lijnen. Zijn karakterkoppen komen duidelijk naar voren omdat hij zo goed als geen details tekent op de achtergrond, maar over een heel boek geeft dat ook wat saais. Soms weet hij een gezichtsuitdrukking treffend te brengen, even later lijkt het erg karikaturaal. Maar ik kijk graag uit naar ander werk van Weldele omdat hij een interessant kunstenaar is. Konden we dat maar van een paar stripauteurs meer zeggen.

We willen ook nog een pluim geven aan de uitgever, De Vliegende Hollander. De strip is niet alleen mooi vormgegeven, maar achteraan zijn ook verschillende extra pagina’s opgenomen. Daarin leer je meer over de ontstaansgeschiedenis van dit beeldverhaal, een uitleg van hoe men van script tot eindproduct komt, krijg je extra covers en de reclames die achteraan op de comic stonden en nog impressies van ‘Surrogates’ door andere artiesten. Het is een ware verwennerij voor de echte stripliefhebber.
In ieder geval is ‘Surrogates’ een meeslepende politiethriller die veel oog heeft voor zijn karakters en de maatschappelijk context, gebracht in een boeiende tekenstijl. Een intelligent gemaakte comic, zo hebben we onze strips graag!