Lanfeust odyssey 1 Het raadsel Goud-Azuur - Boek 1

Na een afwezigheid van 16 jaar, waarbij Lanfeust amper 1 jaar ouder is geworden (een van de voordelen van door de kosmos te reizen), keert onze held terug naar zijn geliefde Troy. Daar blijkt het een en ander serieus veranderd. Vrouwen worden toegelaten in het conservatorium van Eckmül - wat vanzelfsprekend een behoorlijke omwenteling in de sfeer teweeg heeft gebracht - en door de afwezigheid van Nicoledes, die in kasteel Goudazuur vertoeft om er een raar fenomeen te onderzoeken, is er een nieuwe despoot aan de macht in Eckmül.

De vraag die velen bezighoudt is waarschijnlijk of deze deze cyclus, na 'Lanfeust van Troy' en 'Lanfeust van de sterren' nog kan boeien. Want laten we eerlijk zijn: het niveau van de reeks is weggedeemsterd na enkele nummers. Positief is alvast dat het verhaal niet gerokken wordt, daar de ontknoping reeds in het volgende album wordt gegeven. Niemand hoeft dus schrik te hebben om deze albums te proberen: de portemonnee wordt gespaard.

De makers blijven overduidelijk bij de gekende ingrediënten die van de reeks zo'n succes gemaakt hebben: actie, (platte) humor, magie en vrouwelijk schoon. Jammer genoeg ontbreekt de verfijning en de vernieuwing in het geheel. In tegenstelling tot 'Legenden van Troy: Tykko' is er geen frisse nieuwe kijk op de wereld van Troy en krijgen we slechts elementen voorgeschoteld die we reeds in eerdere albums tegenkwamen: Hebus de trol die keet schopt, betoverd wordt, bang is voor water; een wijze van Eckmül die machtsgeil is; Cixi die haar grillen botviert;... De inspiratie ontbrak duidelijk. Ik vrees dat de figuur 'Lanfeust' z'n beste tijd heeft gehad en dat de mogelijkheden om er boeiende verhalen rond te schrijven uitgeput zijn.

De tekeningen zijn naar goede gewoonte goed. Details zijn over het algemeen voldoende uitgewerkt en je krijgt zelden het gevoel dat de prenten snelsnel zijn neergezet. Op dit gebied geen klachten. Ik vraag me alleen af vanwaar de keuze van de cover? Als ik me niet vergis is dat een fragment uit het tweede - nog te verschijnen - deel. Het heeft alleszins niets te maken met dit eerste album.

Uitgeverij L heeft weer een mooie en kwalitatieve uitgave gerealiseerd (ik ben in het bezit van de SC). Daar staat tegenover dat de prijs eerder aan de stevige kant is. Een mens kan niet alles hebben zeker?

Besluit: Het ziet ernaar uit dat de succesreeks van Arleston en Tarquin nog lang zal uitgemolken worden. Lanfeust Odyssey biedt meer van het zelfde, op alle vlakken. Goed als ontspannend tussendoortje, maar meer ook niet!