Dodenwake 1 Dodenwake

Oei oei. Een stripadaptatie van een Russische novelle uit de 19e eeuw. Gogol dan nog wel. De schrik sloeg me al om het hart. Een gelukje dat het verhaal zich in de sneeuw afspeelt. Dat zorgde toch voor wat geestelijke verkoeling op de bloedhete zomeravond dat uw dienaar deze strip las. Gelukkig betreft het ook een novelle. Je hoeft dus eerst geen telefoonboek met namen van personages te doorworstelen vooraleer je wat verhaal krijgt, zoals bij een Tolstoiske van 900 pagina's.

Direct actie dus. Leerling-filosoof Brutus wordt - tegen zijn wil - gevraagd gebeden te lezen voor de dochter van een rijke heerser. Daar aangekomen herkent hij in de inmiddels overleden dochter een heks waar hij het vroeger al mee aan de stok heeft gehad. Blijkbaar zint ze op wraak, zelfs vanuit gene zijde. Hij wordt verplicht gedurende drie nachten te bidden in de kapel waar ze opgebaard ligt. De jongeman krijgt het hard te verduren.

Naar mijn gevoel is er iets mis met de opbouw van het verhaal, dat trouwens al niet veel om het lijf heeft. Het begin is traag, en aan het eind heb je de indruk dat haast geboden was, of het aantal pagina's zou overschreden worden. De confrontatie - vooral die van de derde nacht - lijkt me dan ook wat afgehaspeld. Wellicht had die beter uitgevallen als er wat meer pagina's voor uitgetrokken werden, pagina's die gemakkelijk bij het begin uitgespaard konden worden. Heeft de striplezer uit de twintigste eeuw écht behoefte aan een onderhoud over de dronken Russische ziel? Je kan dan beter de novelle zelf lezen dunkt me.

Gelukkig maken de tekeningen redelijk veel goed. Dat Jérôme Lereculey een potje kan tekenen, bewees hij al met Arthur en Zeven dieven. Ook hier levert hij prachtwerk af. De wintertaferelen, de fresco's in de kapel, grote platen van de 'eindstrijd'... er zitten echt pareltjes tussen. Ook de digitale inkleuring draagt veel bij tot de visuele pracht. Mooi mooi mooi!

Dankzij de tekeningen wordt de strip - ondanks de onvolkomenheden in het scenario - toch nog boven de middelmaat uitgetild.