Naruto 23 Deel 23

Het zijn er meer dan 190, de afleveringen van Naruto die ik al gezien heb, zij het al enige tijd geleden weliswaar. Het belangrijkste aan het geheel was de verslaving die deze animereeks met zich brengt. De karakters, de waanzinnige “jutsu” ninja’s met hun al even buitengewone als intelligente aanvallen, de kameraadschap en nog zo veel meer maakt dat deze Naruto in animevorm uiterst verteerbaar is. Soms wel een beetje langdradig door het vele opvullen van het verhaal, maar toch. Je moet het wel aangeven, de Japanners zijn heer en meester in het uitmelken en toch spannend houden van verhalen. Daar kan menig uitgever wat van leren. Maar bon, we zijn hier om een manga te bespreken.

Shikamaru, de leider, Naruto en Kiba, samen met zijn hondje Akamaru, zijn de enige 3 die nog overblijven van de achtervolging die de groep had ingezet op de ontvoerders van Sasuke. Shikamaru heeft een plannetje om Sasuke terug te krijgen en zet alles op alles met zijn 2 teamleden om dit te verwezenlijken, maar zoals veelal blijkt gaat niet altijd alles zoals gepland.

Deze manga voelt wel een beetje anders aan dan zijn tekenfilm variant. Daar er veel minder ruimte is om alles te vertellen, is het compacter, vlugger en veel spectaculairder. Het tempo ligt hoog en je wordt echt meegezogen in het verhaal, dat je geen seconde met rust laat om even op adem te komen. De manier waarop de karakters worden uitgediept in deze beperkte omgeving is indrukwekkend te noemen en getuigt van de kunde van de mangaka van dienst: Masashi Kishimoto.
De tekenstijl is duidelijk volgens alle Japanse regels. Duidelijk, klaar en de aktie is altijd wel spectaculair met vele ontploffingen en gewelduitbarstingen. De karakters zijn origineel te noemen. Alhoewel, als ik de vergelijking maak met Bleach, bvb (zie de recensies hier en hier) zijn deze in Naruto niet zo mooi afgewerkt. Maar het voldoet uitstekend en het mag gezegd worden dat ik ook al veel slechter gezien!

Naruto maakte in 2006 10% van de verkoop uit van alle manga’s en is daarmee uiteraard een indrukwekkend epos. In totaal 238 hoofdstukken verdeeld over 47 (we maken gebruik van de US adaptie) van deze boekjes… Ja, dan weet je dat er nog wat in het verschiet ligt voor je aan het einde komt. Zij het dat Naruto niet echt gaat vervelen als je van spektakel houdt op zijn Japans!