De Losers (Vliegende Hollander) 1 Eerste inzet

De Losers zijn een groep voor dood achtergelaten Special Forces. Een geheime missie waarin zij net dat ietsje teveel te weten, kwamen zorgde ervoor dat de CIA hen liever kwijt dan rijk was en nog liefst dat ze de “dood in actie” vonden. Maar mocht dit het geval geweest zijn, dan had deze strip slecht drie pagina’s geteld. De aanslag was wel degelijk gelukt (hun helikopter werd bestookt en explodeerde) maar zij konden toch ontsnappen. De CIA dacht dat ze dood waren, maar de Losers zijn alive and kicking en keren terug om wraak te nemen op diegenen die hen verraden hebben. De zoektocht naar de schuldige kan beginnen. Laat het bloed maar vloeien…

Deze speurtocht verloopt met de nodige suspense en actie. Het verhaal zit boordevol gevechtsscènes, achtervolgingen, ontploffingen en schietpartijen. Met andere woorden: het verhaal gaat in een rotvaart vooruit en schuwt geen geweld of gruwelbeelden van afgeschoten ledematen of door een ingeslagen kogel ontploft hoofd. Nog voor dit verslag was mijn reactie dat deze strip zo gebruikt kon worden voor een nieuwe ijzersterke actiefilm als “Mission Impossible” of iets gelijkaardigs, maar dan met iets meer geweld. Dat dit reeds is gebeurd en dat we deze strip begin 2011 op het grote scherm kunnen zien, is dan ook geen totale verrassing.

De tekeningen zijn wat men ruw kan noemen, soms komen ze onafgewerkt over, maar dit is gewoon de tekenstijl van Jock. Ook wordt er veel gebruik gemaakt van zwarte vlakken en donkere achtergronden, die alles nog angstaanjagender laten overkomen. Dit alles accentueert de spanning nog beter. Met het knappe en explosieve scenario van Diggle en de sobere, niet-schreeuwerige kleuren van Lee Loughridge mag je deze strip bij het betere actie- en thrillergenre voegen.

Eén minpuntje, maar waarschijnlijk de bedoeling van de scenarist, is dat de personages weinig uitgewerkt zijn. Je komt slecht heel weinig over hen persoonlijk te weten. En wat je te weten komt is zo “tussen de soep en de patatten” en wordt ook niet dieper uitgewerkt. Maar wat niet is kan nog komen.