Alleen 5 In het oog van de maalstroom

Vehlmann heeft de laatste tijd wel zijn handen vol aan enkele zeer succesvolle reeksen. Robbedoes & Kwabbernoot verscheen nog onlangs, en juist daarvoor dit vijfde deel van een van de meest succesvolle reeksen van de afgelopen 2 jaar. Het eerste deel kreeg nog de veelbegeerde ‘beste jeugdstrip van Angoulême voor 9 tot 12 jaar’ van 2007. De 4 vorige delen waren van een hoge kwaliteit. Dit deel is ook het einde van deze eerste cyclus.

Gazzotti, die ook het megasucces Soda tekent, levert hier ook de grafische pracht en doet dat uitstekend. Of je nu het eerste deel bekijkt of dit, het blijft heel consistent, zoals steeds geen te drukke prentjes maar met voldoende informatie. Gebracht met een klare lijn en een duidelijk doel voor ogen. En hij weet zonder meer gevoel te leggen in de gezichten van de kinderen. Usagi , een veelgevraagd inkleurster uit de studio’s van Dupuis, doet haar werk voortreffelijk en brengt het gekende sfeertje uit de reeks.

Vehlmann beloofde ons dat hij antwoorden ging brengen en dat doet hij , hij creëert tevens ook vooral nieuwe vragen, maar dat moet wel als je een tweede cyclus start. Toch had ik het gevoel dat het soms wat geforceerd overkwam. Maar laat dat niet de pret drukken, de spanning is te snijden en beetje bij beetje komt de verlossing of juist niet... Waar ik wel iets over kwijt wil, is de term jeugdstrip. Het is nu niet dat de jeugd van tegenwoordig niet veel gewoon is, maar toch is het toontje van deze strip geëvolueerd. Aan het tempo dat deze reeks verscheen zijn de 9-jarigen van toen nog maar 12. En dat is iets waar Vehlmann wel aandacht gaat moeten aan besteden. Want het is een verhaal dat meer en meer naar een volwassen publiek aan het evolueren is dan naar een jeugdreeks.

Deze ‘in het oog van de maalstroom’ is een waardige afsluiter van het eerste seizoen en ik ben dan ook benieuwd hoe de kinderen het er gaan vanaf brengen na al die onthullingen en dat strakke einde. Laat maar komen die tweede cyclus!