Laatste pompstation voor de snelweg 1 Laatste pompstation voor de snelweg

Het “Noir” genre heeft er dit jaar weer een verhaal bij. Casterman heeft onder de kaliber reeks, die meestal bestaat uit korte reeksen, deze ‘Laatste pompstation voor de snelweg’ uitgebracht in een softcover beeldroman uitgave. Hugues Pagan, ex-politieagent, is de auteur van dit verhaal. Hij heeft meerdere romans geschreven en is verantwoordelijk voor redelijk wat scenario’s in bekende Franse politiereeksen die op tv verschijnen. Genoeg ervaring dus voor een goed verhaal.

De vraag die je jezelf moet stellen is hoe goed de omzetting is geweest van het geheel door Didier Daeninckx en Mako. De eerste is verantwoordelijk voor het scenario en de tweede voor de tekeningen.
Het verhaal zelf is een klaagzang van een uitgebluste “flik” die tijdens een onderzoek naar de moord van een senator meer en meer wegglipt in de afgrond van de gemeenschap. De loodzware teksten zijn echt een martelgang, en niet alleen voor onze protagonist maar ook voor de lezer. Het verhaal vlot helemaal niet, en wat het ergste is: als je de achterflap niet leest, weet je al helemaal niet waar het uiteindelijk over gaat.

De tekeningen van Mako zijn dan weer juist het tegenovergestelde: ze zorgen voor het gekende sfeertje dat veel van deze verhalen rijk zijn. De setting is hedendaags, dus geen detective met een lange regenjas, maar wel veel regen. Neerslachtige mensen die goed getekend zijn.

Spijtig dat de omzetting van de roman zo veel minder is dan het tekenwerk dat Mako hier brengt. Hier zat echt veel meer in.