Jommeke 252 Het spookdorp

Na het overlijden van Jef Nys werd besloten om Jommeke toch nog avonturen te laten beleven. Niet dat Jef Nys nog zoveel aan Jommeke deed in de laatste jaren van zijn leven. Hij was wel de man die een controlerend oog hield op de tekenstijl en het verhaal van de belhamel. Hij heeft zo enkele normen waar niet aan geraakt mag worden. En dat hield hij dus angstvallend in de gaten. Deze normen werden vastgelegd in zijn testament. Wie hier aan raakt, raakt aan de ziel van Jef.

We zitten reeds aan deel 252. Zulke langlopende reeksen zijn vooral bekend in Vlaanderen. Met Suske en Wiske, Kiekeboe en Urbanus zijn de meest bekende genoemd. Maar het zijn niet de enige.
Jommeke en S&W bieden dan ook typische verhalen voor de kleinsten onder ons. Urbanus en Kiekeboe mikken op de doelgroep daar net boven.

Het verhaal: Jommeke zit samen met zijn ouders, Flip, Filiberke en Rozemieke in Noord-Ierland. Daar krijgen ze pech met hun wagen. De bezine is op en de wagen valt stil. Theofiel moet daardoor noodgedwongen naar het dorpje Sandwick gaan om zijn jerrican bij te vullen. In het dorpje spookt het en de inwoners vluchten uit angst weg naar rustiger oorden. Theofiel komt ook in contact met het "spook" en verdwijnt op mirakuleuze wijze van de aardbol. Het wachten op de terugkeer van de brave man is dan ook lang waardoor de kornuiten samen met Marie beslissen om ook af te zakken naar het dorp. Laat het avontuur maar starten....

De erfenis van Jef Nys is niet in gevaar. De verhalen volgen hetzelfde stramien dat we ondertussen al meer dan 250 afleveringen gewoon zijn. De tekeningen en de humor zijn op en top jommeke. Je zou haast denken dat de meester gereïncarneerd is in Delzenne, de tekenaar van dienst. Maar ook in deze strip zit nog een stukje echte Nys. Agnes, dochter van, is namelijk de inkleurster. Iets wat ze al een tijdje doet, natuurlijk, maar toch even het vermelden waard.

Dus, jonge (en iets minder jonge) snaken, ren naar je krantenboer en kopen die zooi. Je zal er zeker een half uurtje plezier aan beleven en jullie ouders bijgevolg ook.

En wie de enorme naamblunder kan ontdekken mag hem altijd toevoegen.