Flikken 1 Bruce en de Maraboes

Twee weken geleden was het nauwelijks missen in de Vlaamse pers: Flikken werd gelanceerd op een uitbundig feestje, waarvoor kosten noch moeite werden gespaard. De persaandacht lag voor de hand. Op de achterflap van het album prijkt immers het logo van de Gentse politie. Bij het vallen van het doek over de gelijknamige tv-reeks, uitgezonden door één en de TROS, kwam de hoofdcommissaris van het Gentse korps op het idee om zijn agenten dit keer te vereeuwigen in een stripreeks. Hij overtuigde Zaki, 's lands allereerste dj en later quiz-presentator, om een verhaaltje te bedenken en uiteindelijk werd Michaël Vincent aangetrokken als tekenaar. Hem kennen we van Marc De Bel's Boeboeks, het helaas stopgezette Orphanimo!! en vooral de cover van Jommekes Bij De Vleet, een op Stripinfo dierbaar album.

In tegenstelling tot FC De Kampioenen is er dus geen direct verband met het tv-programma. De nieuwe hoofdpersonages zijn divers genoeg om ons nu en in ongetwijfeld volgende delen te entertainen. De spotlights van "Bruce en de maraboes" staan gericht op Bruce, de chef van de motorpolitie. Het contact met undercover-agent Jacob wordt verloren en tegelijkertijd kidnapt een bende de dochter van een juwelier. Het spreekwoordelijk kat-en-muisspelletje brengt ons op bekende en minder bekende plekjes van Gent, alwaar bekende en minder bekende Gentenaars opduiken. De groenteboer op bladzijde 25 kan je in het echte leven terugvinden op de Vrijdagsmarkt. Waar wacht je nog op om een handtekening te gaan vragen?

Dat kan hartstikke cliché lijken, maar het tekentalent van Vincent brengt het niet al te eenvoudige verhaal op een zeer toegankelijke manier, op de maat voor het grote publiek, dat er ook van genoot om elke zondagavond onderuit te zakken voor het televisietoestel. Misschien niet de meest hermeneutische graphic novel van het moment, maar wel aangenaam vertier voor jong en oud. Daarom doorstaat Flikken ruimschoots de vergelijking met soortgelijke nieuwe reeksen van de afgelopen jaren: realistischer dan het Soda-eske Figaro, streetwiser dan het urban Vigilantes.

Dit wordt een gegarandeerd verkoopsucces, was de overtuiging van uitgeverij Ballon Media, want Flikken wordt gedrukt op zomaar eventjes 20.000 exemplaren. Niet slecht voor een educatieve strip van een lokale politiedienst.