Keltos 1 Raaf van de slagvelden

Een mysterieuze, onversaagde doch vervloekte held vol testosteron, veel stoere krijgers en gevechten, een queeste en krachtdadige, welwillende wulpse wij... euh wichten, met nog een snuifje Excaliburlegende, da's de cocktail die je krijgt in Keltos, een nieuwe historische annex avontuurlijke stripreeks.

Zoals de titel al laat vermoeden, zitten we dit keer bij de Kelten. En deze keer is er geen Romein te bespeuren. Op de achterflap komen we te weten dat dit het verhaal is van 50.000 Kelten die in 279 voor Christus Griekenland plunderden. In dit eerste deel merk je daar alvast weinig van. Dit eerste deel is dan ook maar een aanzet tot de queeste. Eigenlijk weet je zelfs niet zeker of het wel die plundertocht betreft.

Maar deze strip moet het dan ook niet helemaal van het verhaal hebben. Alle clichés zijn aanwezig, en zijn ook degelijk uitgewerkt. Hier en daar is het verhaal wat overdreven, zoals het feit dat de rondborstige dames (zo ook ongeveer de enige dames die in deze strip opduiken trouwens) wel heel snel in de armen van onze held vallen. Een held met een mohawk-kapsel waar menig punker een puntje kan aan zuigen, wat bij mijn weten wel niet echt historisch correct is, maar ik ben dan ook geen historicus. Hij kan evengoed hars als haargel gebruikt hebben. Voor de rest: een strip met veel vaart, veel gevechten en gespierde basten.

Gevechten en basten die met veel zwier en plezier op papier gezet zijn. Igor Kordey was zeker geen slechte keuze om het scenario uit te tekenen. Op pagina 34 vindt u een mooi staaltje van zijn kunnen, al vermoed ik dat de computer een grote hulp was: het is net alsof je naar een tegenstander rent, waarbij je focust op de tegenstander en alles rondom vervaagt. En zeker het vermelden waard is de heel knappe cover, een van de mooiste die ik dit jaar al gezien heb.

Wil je een knap getekende weglezer zonder gecompliceerd verhaal? Dan zit je met deze Keltos gebeiteld. Kan wat mij betreft gerust naast Vae Victis staan.