John Difool INT 1 De Incal

Reeds lang stelde ik de aanschaf van dit album uit. Ondanks de goede kritieken die ik reeds las, hield het forse prijskaartje me tegen (er verschijnt immers zoveel moois). Maar gelukkig brachten uitgeverijen De Bezige Bij en Oog & Blik recent een softcover versie op de markt die wél gunstig geprijsd is.

De avonturen van John Difool” werden gebundeld in een softcover-versie onder de -hoogst waarschijnlijk meer bekende- naam “De Incal”. Dit meer dan 300 bladzijden tellende boek neemt je mee op een joyride van tientallen elkaar snel opvolgende gebeurtenissen. Tijd om naar adem te happen heb je nauwelijks. Aan variatie binnen de actie geen gebrek: achtervolgingen, burgeroorlog, ruimtegevechten, publieke terechtstelling,...
Jodorowsky liet z'n fantasie de vrije loop en trachtte niet om logische en/of wetenschappelijke verklaringen te geven voor alle technologische hoogstandjes. Het grote voordeel hierbij is dat niets te gek is en dat je als lezer van de ene verbazingwekkende wereld in het andere al even absurde avontuur terechtkomt. Van verveling is er dus allerminst sprake bij dit kanjer van een album.
Wat dit avontuur anders maakt dan de doorsnee albums, is dat hoofdpersonage John Difool absoluut geen standaard type held is, ondanks het feit dat hij het heelal moet redden van de duisternis. Geen superheld dus, wel het tegendeel. Hij behoudt alle menselijke trekjes en brengt de missie vaak meer in gevaar dan dat hij ze helpt. Dit belet evenwel niet dat ook hij zijn heroïsche momenten beleeft.

In de tekeningen merk je een duidelijke evolutie. Raar is dat niet, gezien de 6 oorspronkelijke albums verschenen zijn van 1981 tot 1989. Zo is het gelaat van de personages niet steeds even consistent. Dat merk je vooral in de gezichten van de hoofpersonen. Ook in de lay-out merk je een enorme evolutie. Vanaf deel 4 (De 5e essentie) treden de tekeningen buiten hun kader, wat een modernere indruk geeft.
Voorts niets dan lof voor het schitterende tekenwerk van Moebius dat perfect bij het verhaal past.

Oog & Blik / De Bezige Bij zijn volgens mij met deze uitgave tegemoet gekomen aan de wens van heel wat lezers. Voor een schamele €25 krijg je de bundeling van 6 schitterende albums. Enige kleine nadeel is het leesgemak: door de SC is het iets lastiger om dit lijvige boek in een gezellige zetel te lezen (zeker als je -zoals mij- niet wil dat de bladzijden te ver worden omgeplooid). Maar goed, een mens kan niet alles hebben, nietwaar?! Voor de rest heeft wat mij betreft niemand nog een geldige reden om dit boek niet in huis te halen. Topper!