Julius Chancer 1 De regenboog orchidee, deel één

Julius Chancer is de assistent van Sir Alfred Catesby-Grey. Zijn specialiteit is de liefhebberij voor het avontuur en het historisch onderzoek. Hij gaat, op vraag van Sir Reginald Laurence op zoek naar de Regenboog Orchidee. Op deze manier kan Chancer ervoor zorgen dat het familiezwaard, met alles erop en eraan, in de familie Laurence blijft. Deze brave man zou zijn hele hebben en houden kunnen verliezen door en domme weddenschap.

Dit avontuur, verspreid over drie delen (of dat is toch de bedoeling) is een spannende strip waarvan het scenario en de tekeningen gemaakt zijn door Garen Ewing. In ons contreien een totaal onbekende tekenaar, maar als je Google mag geloven, in Groot-Brittannië een niet te versmaden auteur.

De tekeningen horen bij de, wat men heet, klare lijn. De meest gekende is de ons alom bekende Hergé. En laat ons zeggen dat deze strip op vele vlakken trekt op de stripverhalen van Kuifje. De verhaallijn, de tekeningen, de nevenfiguren, ... Enfin, er is een zeker herkenning. Is dit negatief? Nee, dat hoeft niet. Mensen die van dit genre houden zullen met volle teugen genieten van deze stip.

Maar laat deze recensent nu zo geen hoge dunk hebben van al deze klare-lijn strips. Dan krijg je een totaal ander beeld van deze strip. Het avontuur dat je voorgeschoteld krijgt heeft een hoog reeds gezien-gehalte. Niet dat het scenario een kopij is van iets dat reeds is gepubliceerd, neen, dat niet. Maar je hebt vaak het gevoel dat hier een nieuw Kuifje-figuur geïntroduceerd wordt. Te veel toevalligheden maken deze strip tot een slapstick.

De strip heeft nochtans een schitterende online supporting. Een staaltje van echte professionele feedback met een hele hoop extraatjes. En dit is dan ook meer dan de moeite om je even aan te melden. De ondersteuning van de strip is een feit. In feite kan je beter eerst deze site doorlopen en op deze manier de personages beter leren kennen, en dan pas de strip aanvatten. De extra info is niet te versmaden.

De strip is bestemd voor een vijftienjarige. vermoedelijk zal een ouder iemand met een serieuze historische achtergrond ook wel een zekere sympathie voor dit verhaal kunnen opbrengen, maar persoonlijk is het een verder teren op een thema dat al zodanig is uitgemolken dat het tijd is om andere horizonten op te zoeken.

Maar laat mij verder de buitengewone uitgaven van Silvester prijzen. Zij zijn en blijven een voorbeeld voor het Nederlandstalig striplandschap. Hopelijk blijven de reeksen op niveau