Metropolitan 2 Cocaïne

De broertjes Bonneau trakteren ons op het vervolg van het gesmaakte eerste deel van Metropolitan, 'Borderline'. Kunnen ze de gecreëerde sfeer even hoog houden in dit tweede deel, 'Cocaïne'?

Alex is een van de belangrijkste draaischijven van een beruchte bende, die op het punt staat een gigantische drugsdeal op te zetten. Politieluitenant 'Ketchup' Revel zoekt ondertussen verder naar zijn vermiste zoontje na het ontvangen van een rare brief en helpt de mannen van de drugsafdeling om een belangrijke zaak af te ronden.

Julien Bonneau weet als geen ander hoe hij een verrassend scenario moet opbouwen. Terwijl hij in het eerste deel het verhaal open laat met wel een dozijn vragen, gaat hij daar niet echt op in. Hij gooit het over een andere boeg en werkt constant aan de uitdieping van de hoofdkarakters, alleen de raadselachtige 'borderliner' verschuift een beetje naar de achtergrond. Hierdoor kom je niet zo veel te weten en blijf je met je vragen zitten. En het moet gezegd worden, het werkt zeker op deze manier. Je kijkt uiteindelijk nog meer uit naar de antwoorden in het derde deel van dit drieluik.

Laurent Bonneau heeft zijn eenvoudige maar prachtige techniek helemaal onder controle en zijn mystiek sfeertje draagt zeker bij aan het succes van het verhaal. De eenvoudige lijnen met de prachtige surrealistische en aquarelachtige computerinkleuring is vrij uniek en maakt dat je in het verhaal gezogen wordt. Hij komt er zelfs mee weg in de manier waarop hij bepaalde dingen afwerkt. Kijk maar eens naar de baarden van de personages. Werk van een zevenjarige, zou je zeggen, maar hier totaal niet storend en dat is toch iets indrukwekkend.

Het scenario is misschien net als in het eerste deel niet ijzersterk maar laat dat de pret niet bederven. Ons duo weet de spanning op te drijven zonder dat het je een stap dichter heeft gebracht bij de antwoorden op alle vragen die je al had. Het is een gedurfde aanpak zonder meer. Ik ben dan ook benieuwd wie monsieur 'borderline' is en welk verhaal er achter hem schuilt en hoop dan ook dat het derde en tevens laatste deel even vlug verschijnt als de eerste twee.