De bijbel 2 Het oude testament - Genesis (2de deel)

Voor meer achtergrond informatie over deze reeks zou ik u graag willen verwijzen naar de recensie van het eerste deel van deze stripreeks.

Ondertussen is deel twee, het afsluitend deel van Genesis, dus een feit. Dit deel omvat de laatste 19 hoofdstukken. Deze gaan over het gevecht van Jakob met God, de geboorte van zijn twaalf zonen die de twaalf stammen van Israël hebben gesticht, Jozef in Egypte en de droom van de farao, de begrafenis van Jakob en de dood van Jozef.

Ditmaal is de verhaallijn duidelijker en minder chaotisch dan in deel één. Waar men in het vorige deel van de hak op de tak kon springen heb je hier duidelijk een verhaal. Een verhaal dat leest als een sprookje, wat de Bijbel in wezen ook wel is. Het is perfect te volgen en laat weinig tot geen vraagtekens na. Voorwaarde is natuurlijk dat je er de geschreven Bijbel niet gaat naast leggen. De eer komt natuurlijk aan scenarioschrijvers en bewerkers van dit lijvig boek: Jean-Christophe Camus en [EMAIL=http://www.stripinfo.be/lijst.php?auteur=6523]Michel Dufranne[/EMAIL]

En ook deze maal mijn volledige respect voor de tekeningen van [URL=Damir Zitko]Damir Zitko[/URL] en de inkleuringen van Vladimir Mario Davidenko. De tekeningen van het oude Egypte en het beloofde land zijn zo waarheidsgetrouw dat je gaat vermoeden dat deze twee kunstenaars de teletijdsmachine van Professor Barabas zijn gaan gebruiken om terug te keren naar in de tijd. Mocht ik in een lyrische bui zijn dan zou ik ze gaan vergelijken met het betere werken van de schilderkunst uit de Vlaamse periode.

Het mag dus duidelijk zijn, ook dit deel is een aanrader. En daar de Bijbel uiteindelijk toch een belangrijk deel van onze geschiedenis uitmaakt is een kennis hierover, hoe beperkt dan ook, een must. Leesvoer voor elk onder ons. Mocht het niet zo stijf verteld zijn dan was het het ideale voorleesboek voor de klein mannen.

Dus snel deel drie: Het evangelie van Matheüs.