De oorlog van Alan 2 Deel 2

Voor wat betreft de achtergrond van dit verhaal wens ik graag te refereren naar de schitterende recensie van deel 1. Hier nog iets aan toevoegen zou zoveel betekenen als het wiel heruitvinden.

Dit deel vertelt de verdere "avonturen" van soldaat/korporaal Alan Ingram Cope, in beeld gebracht door Emmanuel Guibert. Ondertussen heeft Alan Frankrijk bereikt en wordt hij deel van de oorlog. Niet zonder allerlei problemen, want een oorlog oplossen als al je rijdend materiaal op een andere plaats is afgeleverd is een niet voor de hand liggende zaak. Een verplichte "vakantie" is dus een feit. En laat het op dit moment zijn dat Alan op een absurde manier zijn Purple Heart verdiend heeft. De manier is zo knullig, op het hilarische af.
Maar eens dat de jeeps en tanks terug zijn waar ze van het begin hoorden te zijn start de trek door Frankrijk, Duitsland en zo door naar Tsjecho-Slowakije.

De vertelstijl is meeslepend en zorgt voor een lach en een traan. Geen stoere militairen die in hun eentje een hele bataljon vijanden neermaaien en daarna met bloed besmeurd het mooiste meisje van het dorp onder handen nemen. Neen, het gaat over de diepmenselijke gebeurtenissen van een peloton soldaten die hun leven willens nillens geven voor het vaderland. Door de vertelwijze en met een beetje inlevingsvermogen kan je zo het figuur Alan overnemen en voelen wat hij heeft meegemaakt. Het alledaagse van sommige verhalen zijn in tijden van oorlog een openbaring. De mening dat elke dag een hel was wordt hier ontkracht. Ook hier hebben de mensen hun dagelijkse beslommeringen. Weliswaar op een ander niveau maar vaak vergelijkbaar met huiselijke situaties.

Een aanrader is het zeker. Als Maus deel uitmaakt van de top wat oorlogsliteratuur in het striplandschap betreft, dan mag De oorlog van Alan hier zeker ook bij horen. De stijl is, laat ons duidelijk zijn, totaal anders. Het niveau van meeslependheid niet.

Dus voor diegenen die nog altijd niets onder de kerstboom hebben liggen....

Wat de tekenstijl van Guibert betreft wens ik nog graag de link van een filmpje posten. Gewoon schitterend hoe die man te werk gaat.