De orde van de drakenridders 6 Voorbij de bergen

In een ver verleden is het eerste deel van deze reeks nog verschenen bij de ter ziele gegane uitgeverij Talent. Toen vond ik de reeks eigenlijk een tegenvaller, dit kwam niet zozeer door het verhaal maar vooral door de slechte inkleuring. Gelukkig is de heruitgave bij Silvester veel beter: een goede inkleuring in een hardcover jasje. Intussen zijn we al bij deel 6 beland. Het gaat vlug bij Silvester: deel 1 verscheen er pas vorig jaar, maar we zitten in het Frans wel al aan deel 11. Dus er is nog een achterstand in te halen.

Ieder deel van deze fantasy-reeks kan eigenlijk apart gelezen worden. Want in elk deel staat er een andere drakenridder centraal. Alle verhalen worden geschreven door Ange (die is ook al de scenarist van onder andere Tower, Belladonna en Bloodline). Elk beeldverhaal is door een andere tekenaar gemaakt. Dit deel is getekend door Sieurac, van wie het enige Nederlandstalige wapenfeit het eerste deel van “De Boeken van de Zieners” is.

De orde van de drakenridders is opgericht om iedereen te beschermen tegen de draken. Niet de draak zelf is het grootste gevaar, maar wel de Veill, dat is een soort van kwade invloedssfeer die rond de draak aanwezig is. Hoe langer de draak in een bepaalde buurt leeft, hoe groter de Veill wordt. De Veill zorgt er voor dat de mensen en dieren die er mee in aanraking komen eerst vervormen. Later tast de Veill ook hun geest aan waardoor ze iedereen aanvallen. Alleen maagden zijn niet vatbaar voor de Veill. Daarom is de orde van de drakenridders dan ook een puur vrouwelijk gebeuren.
In dit deel is de hoofdrol weggelegd voor drakenridder Raiad, ze wordt samen met andere ridders naar de besneeuwde bergen gestuurd om er een draak te vernietigen. Ze raakt gewond en wordt opgevangen in een dorp van bergbewoners. Maar wanneer ze weer bijkomt ontdekt ze dat het hele dorp al door de Veill is aangetast. In tegenstelling tot de andere verhalen uit de reeks staat hier niet de strijd tegen de draak centraal. Het gaat hier eerder om het morele probleem nadat de draak is uitgeschakeld: moeten de mensen die door de Veill zijn aangetast uit voorzorg worden uitgemoord, of is dit pas noodzakelijk als ze al hun verstand zijn verloren? We krijgen dus te maken met een moreel probleem. Zo blijft de reeks zich ook niet beperken tot het typische ridder tegen draak gevecht, maar graaft de reeks ook eens dieper.

Het album bevat een goed verhaal én de tekeningen mogen er ook zijn. Zeker de eerste pagina’s en de cover, waarop we de strijd tegen de draak zien, zijn fantastisch uitgewerkt. Laat het volgende deel maar komen