India Dreams 6 Tussen twee werelden

Na een cyclus bestaande uit vier delen en een artbook, starten Maryse en J.F. Charles aan een nieuwe cyclus. Bij deze eerste uitgave hoort een schitterend zestien bladzijde dik schetsboekje. Hierin kan je de eerste probeersels zien van Jean-François en enkele volledig uitgewerkte en ingekleurde tekeningen. Alleen dit boekje maakt het al de moeite om de strip aan te schaffen.

Het verhaal speelt zich een eeuw vroeger af dan de oorspronkelijke eerste cyclus en start in het grauwe, grijze Londen van de negentiende eeuw. Donkere wolken hangen boven de stad en in deze atmosfeer stelt men ons drie personages voor. Professor Sybellius, bezeten door India maar dan vooral door de erotische beeldhouwwerken en door de Kama Soetra; Arthur Byle, een ambitieuze jurist die met zijn familie naar India trekt om daar een plaats aan het hooggerechtshof in te nemen; Virginia Moore, een voortvluchtige moeder die haar man en kind zou vermoord hebben en de identiteit van de nanny van de Byles aanneemt na een tragisch ongeval van de echte nanny in een Londense metro.
Deze drie komen in contact met elkaar en trekken met dezelfde boot naar het sprankelende India. Laat het verhaal maar beginnen.

Een normale voorstelling van personages is bij de start van een nieuwe reeks vaak een saaie bedoening. Maryse en J.F. Charles hebben dit op een schitterende manier kunnen vermijden en het verhaal is direct meeslepend vanaf pagina één. De start in de grauwe stad die Londen toch wel is en de overgang naar het mysterieuze, erotiserende India is op een dusdanige manier in beeld gebracht dat je begint weg te dromen eens je die boot opstapt. Deze prequel is op vrij sobere wijze een schitterende instap om de nieuwe cyclus op gang te trekken.

De tekeningen van J.F. Charles zijn al uitgebreid besproken en bewierookt geweest dat we dit hier niet nog eens moeten doen. Of misschien toch nog een klein beetje?
Realistisch, schitterende decors om dan nog maar te zwijgen over de inkleuring met zijn pastelkleuren. Wel is het zo dat de personages van deze nieuwe cyclus veel weghebben van de personages van de vorige cyclus. De gelaatstrekken zijn vrij herkenbaar. Maar een muggenzifter die daarover struikelt, toch?

Je kan dus alleen maar positief zijn en deze strip als een aanrader beschouwen. De komende delen hebben nog heel wat in petto. Over India en zijn mysticisme en erotisme is nog heel wat te vertellen.

Leuk weetje (met dank aan de stripspeciaalzaak): Op pagina 18 zie je Manon uit de Zoo-trilogie.