Ster van de woestijn INT 1 Integraal

Elf jaar na het uitbrengen van het tweede en laatste deel van deze reeks beslist Dargaud om van "De ster van de woestijn" in het Nederlands een integrale uit te brengen. In het Frans had men hier al enkele integralen van uitgebracht.

De respectabele Matthew Montgomery is een ambtenaar in Washington. Op een dag slaagt het noodlot toe want in zijn prachtig huis worden zowel zijn vrouw als zijn dochter, twee personen waar hij geen al te beste relatie mee heeft, verkracht en vermoord. Bovendien wordt er op de borst van de dochter met een mes een ster gekerfd. De weinige aanwijzingen die Montgomery, werkzaam op het departement defensie, kan vergaren leiden hem naar een zekere Jason Cauldray in Topeka. En hier start dan ook zijn zoektocht naar de eventuele moordenaar. Belust op wraak gaat hij geen gevaar uit de weg.

Marini als tekenaar en Desberg als scenarist bleek een perfect koppel te zijn om deze western tot een goed einde te brengen. Het western-genre is voor velen een herkenbaar item, zeker voor de iets ouderen onder ons die opgegroeid zijn met Blueberry, Comanche, Cartland en voor de nog oudere onder ons Winnetou en Karl May. Het is een tijd in de Amerikaanse geschiedenis waar elke tekenaar wel eens een strip van wil maken. Zo ook deze twee heren die een zeer mooi concept op poten hebben gezet en op fabuleuze wijze hebben uitgewerkt. Marini gebruikt wel zijn typische figuurtjes die zo herkenbaar zijn (en vaak iets weg hebben van [URL=Sean Connery]Sean Connery[/URL]) en in eerdere en latere strips ook gebruikt werden/worden zoals Gipsy, De Aasgieren en het alom bekende epos van De Schorpioen.

Bij het lezen van Ster van de woestijn kan je bijna de geur van zweet, bloed en stinkende bekken rieken. Je hebt wel enige verbeelding nodig, maar welke striplezer heeft hier gebrek aan? ;-)

Uitgebracht voor de eindejaarsfeesten zal deze integrale wel onder menige kerstboom gelegen hebben. Met reden. Bij diegenen waar deze niet onder lag: haast je naar je ssz
Ook de extraatjes op het einde van het verhaal zorgen nog voor een leuke verrassing. Blijkbaar hebben sommige figuren uit dit verhaal echt bestaan en hebben ze gelijkaardige feiten meegemaakt. Matt Montgomery is zo een figuur en Desberg heeft aan het onbekende stuk uit het leven van deze man een spannend stukje avontuur genaaid.