Ondergronds 1 Ondergronds

Iedereen kent waarschijnlijk het gevoel dat je bij het openslaan van een stripalbum vertelt: “Dit is een album dat ik graag, erg graag, ga lezen.” Wel, voor mij was 'Ondergronds' zo'n album. De prachtige pentekeningen spraken onmiddellijk tot de verbeelding.

De setting: we bevinden ons in de jaren '30 waar de werkloosheid door een wereldwijde crisis enorme proporties heeft aangenomen (klinkt bekend en actueel, nietwaar?!). Zo is ook instrumentenbouwer Harold op zoek naar een baantje. Dit vindt hij in een in de woestijn gelegen fabriek waar hij aan de lopende band schilderijtjes moet maken op koffiemolens. Lang duurt het echter niet voor hij naar de kelder wordt overgeplaatst om er kolen te gaan scheppen. Daardoor stuit hij op een ondergrondse gemeenschap die zich voor de duur van de crisis verstopt in een uitgebreid gangenstelsel dat een oud volk vroeger gebruikte. Harold verbreekt de dagelijkse sleur in de groep, waardoor hij niet bij iedereen even geliefd is. Op een dag stoten hij en Mathilde op een groot geheim dat beide geliefden scheidt.

Het verhaal is op z'n minst origineel te noemen. Het basisidee is niet te ver gegrepen en wordt behoorlijk realistisch neergezet. Het gedetailleerd uitwerken van de karakters versterkt het realisme. Naar het einde toe kiezen de auteurs voor enkele minder geslaagde ingrepen in het verhaal. Ik heb het gevoel dat men oorspronkelijk een langer, dieper uitgewerkt, verhaal voor ogen had, maar dat er omwille van tijds- (of andere) druk op een klein aantal pagina's te veel moest gebeuren.

De pentekeningen in dit album zijn van uitstekende kwaliteit. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan details en de vele personages zijn goed te onderscheiden door de erg gevarieerde gelaatskenmerken. Wauter Mannaert kleurde enkele pagina's zelf in (bekijk ze samen met enkele schetsen en afgewerkte pagina's op zijn website). Persoonlijk ben ik van mening dat de keuze om het album in zwart-wit uit te geven de goeie was. De zo opgeroepen sfeer sluit immers goed aan bij de weinig kleurrijke, ondergrondse locatie.

Over de vrij onbekende maar erg veelzijdige auteurs is heel wat te vertellen. De muzikale achtergrond van beide werd dankbaar gebruikt in het verhaal. Indien u meer wil weten of wat werk van beiden wil bewonderen: SITE1 en SITE2.

Besluit: Ondergronds is een bijzonder vlot leesbaar album met de nodige originele vondsten. Het ijzersterke begin kunnen de auteurs jammer genoeg niet volhouden tot het eind. Dat dit een beloftevol duo is staat buiten kijf en de aanschaf van dit album loont zeker de moeite. Het was meer dan terecht dat de auteurs een werkbeurs van het Vlaams Fonds voor de Letteren ontvingen voor de realisatie van deze publicatie.