Casus 3 Soul man

Het gevangenisleven is geen pretje en al zeker niet anno 2003 in de beruchte staatsgevangenis Attica (New York)! Dat heel wat wenkbrauwen worden gefronst als een nieuweling in de cel van de meest gevreesde gevangene, de Soul Man, wordt geplaatst, moet dan ook niet verwonderen! 40 jaar cel en verschillende moorden op celgenoten: niemand van de bewakers die het groentje langer dan een dag in leven ziet... Wie heeft Felix in die dodencel gestoken? En waarom? En wat is de betekenis van het maffiaverhaal uit 1964 bij het begin van het boek? Vragen genoeg dus om de lezer in z'n zetel te kluisteren.

Soul Man is het derde deel in de serie Casus. Het betreft een serie van 6 one-shots die allen gaan over een gepleegde misdaad.
De eerste pagina's van het verhaal komen oorspronkelijk verwarrend over. Het is pas halverwege het boek dat de context van de eerste 2 bladzijden duidelijk is. Tot op heden ben ik er niet uit of de keuze om deze setting bij het begin te plaatsen wel opportuun is. Akkoord, het wekt een stukje nieuwsgierigheid op, maar volgens mij bezitten de volgende pagina's ruim voldoende spankracht om dit boek aantrekkelijk te maken! David Chauvel - die reeds mooi werk leverde in o.a. Arthur, Clownvisje, Cosa Nostra, Killers,... - slaagde erin om een spannend en nooit-vervelend verhaal te schrijven. Eentje zoals er meer mogen gemaakt worden!

Denys weet de grimmige sfeer die het gevangeniswezen typeert, knap in tekeningen om te zetten. Zowel het gebruik van donkere kleuren als het spel met de schaduwen lenen zich perfect voor deze thriller. Geen overvloed aan details, maar ruim voldoende nuances in gelaat en kledij om een levensecht lijkende omgeving te scheppen. Vooral de mimiek valt positief op. Grandioos welke gezichtsuitdrukkingen de tekenaar van dienst weet weer te geven. De achtergronden tenslotte, zijn sober en functioneel.

Besluit: dit derde deel uit de conceptreeks “Casus” is een voltreffer. Het prachtig vormgegeven album (iets anders verwachten we ook niet meer van Silvester) slaagt erin om de aandacht van begin tot einde vast te houden. Het idee om 6 compleet verschillende verhalen, die 1 gemeenschappelijk raakpunt hebben, te bundelen tot een reeks is slim. Dit boek is alleszins een aanrader! Ook de andere delen krijgen bij mij zeker een kans.