I.R.$. - All Watcher 6 De financiële snaartheorie

I.R.$ All Watcher - De financiële snaartheorie

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal! Dit zesde deel is het voorlaatste van deze spin-off van I.R.$. Deze zes delen, die door vier verschillende tekenaars getekend zijn, zijn allemaal op scenario van Stephen Desberg. "De financiële snaartheorie" is de tweede die Daniel Koller onder handen neemt. En laat dit nu net de minst accurate tekenaar van de vier zijn en diegene die zijn figuren soms gekke looks geeft.

Het verhaal start in feite pas op pagina 14. Daarvoor is het een opsomming van wat er in de vorige vijf delen is gebeurd. Handig maar overbodig.

Wie denkt dat alles pas openbaar zal worden gemaakt in het allerlaatste deel, staat serieus wat verrassingen te wachten. Zo maakt men onder andere bekend wie All Watcher is. Een van deze is het zeker, maar de rest moet je zelf uitzoeken: Roxana Wilson, Petra Gore, Parker Todd, James MacParnell, Romanovitsj of Coutellier. En ook het oplichten van deze sluier is een totale apotheose. De verteltrant van Desberg is van een ongelooflijk niveau, maar dat is geen nieuwigheid. De man heeft zijn kunnen al meermaals bewezen. Het verhaal gaat, na de introductie, plots in een rotvaart en sleept je in sneltempo van de ene gebeurtenis naar de andere.

Om het verhaal goed te kunnen volgen is het toch aangeraden om de vorig delen ter hand te nemen en zich niet te baseren op de inleiding van dit deel. Iemand die hier invalt kan het dus wel vergeten.

All Watcher is één van de betere spin-offs die in de laatste jaren hun opwachting hebben gemaakt en is, voor de liefhebbers van het genre, een absolute aanrader