Game over 5 Walking Blork

Gagstrips liggen beduidend minder dik gezaaid dan de reguliere strips, zelfs als we het alleen hebben over jeugdstrips. Game Over behoort wel tot die categorie en is een spin-off van de reeks Kid Paddle. Laatst genoemde heeft me jaren geleden behoorlijk goed kunnen amuseren. Game Over vond tot op heden nog geen plaatsje in m'n boekenkast, maar daar is met dit album dus verandering in gekomen.

Bij het begin van het album treffen we Kid Paddle en zijn twee nerd-vrienden aan in Zombie Planet, hun favoriete gameswinkel. Een meer dan logisch begin. Reeds na 1 pagina neemt Kids Avatar het verhaal over: in het nieuwe spel van Barbaar moet de gamer eens te meer de prinses redden. Dat dit niet steeds van een leien dakje loopt, zie je als lezer in de 40 manieren waarop Kid een “Game Over” op het scherm kan toveren, soms op een idiote te vermijden manier, andere malen op een totaal onverwachte of onbegrijpelijke wijze.

Creatief, inventief en origineel blijven is geen gemakkelijke opgave als auteur van een humoristische strip. Dat merk je ook in dit album. Bijwijlen komt Midam erg goed uit de hoek, maar vaak zijn er ook gags met een sterk déjà-vu-gehalte. Enkele variaties op eerder in het album aan bod gekomen grapjes had men bijvoorbeeld beter gespaard voor een later album, dat zou minder opvallen. Een en ander is misschien ook te wijten aan het feit dat creatieve geesten zelf een scenario kunnen inzenden (zie laatste paragraaf).

De tekeningen van Midam en Adam passen erg goed bij het beoogde doel: ze zijn grappig en de horror wordt passend weergegeven. Daarmee bedoel ik dat ook jeugdige lezers niet moeten terugdeinzen om deze strip aan te schaffen en te lezen. Gruwel op een kindvriendelijke manier, je moet het maar doen...

Besluit: Game Over 5 kon me best wel bekoren. Het is een ideaal album om even een paar minuten volledig te relaxen. Wie nog twijfelt (en beter nog dan enkel af te gaan op m'n recensie) en een heel aantal voorbeelden van gags wil zien kan terecht op http://www.gameoverforever.com/index_en.html Iemand met goeie ideeën kan via deze site zelfs een scenario insturen dat, indien goed genoeg, wordt opgenomen in een volgend album.