Paying For It 1 A Comic-strip Memoir About Being a John

Eindelijk! Een nieuwe Chester Brown! Het was al van Louis Riel uit 2003 geleden dat er nog een werk van deze man verscheen. Men zou gewag kunnen maken van een misdaad tegen de mensheid.

Wat heeft hij dan al die jaren gedaan? Wel, afgaande op zijn nieuwste boek: naar de hoeren gegaan. In Paying for it geeft hij de lezer een verslag van zijn 'activiteiten', en probeert hij de rest van de wereld te overtuigen waarom prostitutie uit de criminaliteit gehaald moet worden.

Nadat zijn relatie in 1996 gestrand is, heeft Chester Brown het gehad met romantische relaties. Hij besluit nooit nog een langdurige relatie met een vrouw aan te gaan. Spijtig genoeg is de man heel introvert, een vrouw versieren is voor hem als de de Mount Everest beklimmen. Lees er The Playboy of The Little Man maar op na. Na veel wikken en wegen belt hij naar een nummer in een advertentie. De ervaring is positief, en Brown wordt een geregeld bezoeker, overtuigd van de weldaden van prostitutie. Verder in het verhaal vindt hij zelfs een 'recensiesite' voor prostituees (een beetje zoals resto.be, maar dan voor dames van plezier), wat hem in staat stelt meer af te wisselen.

Wat volgt is een afwisseling van ontmoetingen en discussies met vrienden over zijn bezoeken. De ontmoetingen zijn nooit echt expliciet. Brown waakt er trouwens over om geen enkel gezicht van een prostituee in beeld te brengen, opdat ze niet herkend zouden worden. Zelfs hun aliassen verandert hij.
Zijn vrienden, onder andere mede-cartoonisten Seth en Joe Matt, reageren afkeurend. Ze kunnen er niet bij dat Brown zo openlijk pleit voor betaalde seks en die zelfs wil decriminaliseren (niet legaliseren, da's iets anders). Wie Peepshow van Joe Matt kent, zal wellicht fronsen bij diens afkeuring. De man heeft namelijk een pornoverslaving om u tegen te zeggen.

Paying for it is echter verre van een ranzige kijk op een onderlaag van de samenleving. Brown biedt een afstandelijke, analytische kijk van zijn bordeelbezoeken. De meisjes die hij beschrijft, weten waar ze mee bezig zijn. Zelf is hij de ideale, of in zijn eigen woorden, normale prostitueebezoeker. Voor hem is betalende seks de normaalste zaak van de wereld. Zijn afstandelijke vertelstijl wordt ook grafisch onderstreept.
Nergens zie je emoties op de gezichten, zelfs niet in 'verhitte' conversaties. Zijn stellingen zet hij met kille logica uiteen.

Niet iedereen zal deze comic kunnen smaken, maar voor deze recensent heeft Chester Brown weer een prachtwerk afgeleverd.

En nu naar de Pussycat.