Het boek van het lot 2 De metamorfose

In deel 1 van deze reeks maakten we al kennis met de belangrijkste personages : een jongeman die graag boeken leest met de toepasselijke naam Roman, Agathe Frank, een jonge journaliste en Holdaway, een man met vuisten aan zijn lijf. Roman was, net zoals Peter Pan jong gebleven door mee te gaan in zijn fantasieën. Daar kwam een einde aan toen hij het boek in handen kreeg waar deze reeks om draait: “Het boek van het lot”. In dat boek wordt het volledige leven van de lezer neergeschreven, zowel het verleden, als de toekomst. Deze magische eigenschap zorgt er voor dat het zeldzame boek gewild is door verschillende partijen. Aangezien het verhaal zich afspeelt in de jaren dertig zijn ook de Duitsers, in opdracht van hun leider op zoek naar het boek. Daarnaast wordt het boek beschermd door een geheimzinnig genootschap en lopen er ook nog enkele bizarre figuren rond die regelmatig commentaar geven op Roman. Wat de functie is van die twee mannen wordt vooralsnog niet door de auteurs losgelaten.

In het begin van het tweede deel heeft het verhaal een sprongetje van enkele maanden gemaakt ten opzichte van het eerste album. Een zwaar verbrande man wordt door een Duitser binnengebracht in het grote herenhuis van Smith, een rijke Amerikaan. Die gemummificeerde man blijkt Roman te zijn en door flashbacks en ondervragingen komen we te weten wat er de voorbije maanden allemaal is gebeurd. Net zoals in het eerste deel wordt het verhaal soms onderbroken als Roman aan het lezen is, dan gaat hij zo op in het verhaal dat dit ook letterlijk gebeurd in het verhaal dat wij krijgen voorgeschoteld. In tegenstelling tot het eerste deel, leest Roman geen ridderromannetjes meer maar is hij overgeschakeld op Amerikaanse Comics. De stijl van tekeningen bij deze intermezzo’s is ook aangepast aan het nieuwe leesvoer.

Deze reeks is dus eigenlijk niet echt origineel te noemen; er zijn al meer reeksen waarbij een voorwerp om een of andere magische reden wordt gezocht door de hoofdpersonages, terwijl ze moeten uitkijken voor de nazi’s die hetzelfde voorwerp zoeken omdat de Führer er een middel in ziet om zijn heerschappij te versterken. Dit keer is het geen heilige lans, een vreemd schilderij of een geheim van de tempeliers, maar gaat het hier dus om een voorspellend boek. Le Tendre heeft ons al straffere verhalen voorgeschoteld, zoals “Op zoek naar de tijdvogel”. Ook de tekeningen van Biancarelli tillen het verhaal helaas niet naar een hoger niveau. Maar voor liefhebbers van het genre is dit wel aangenaam leesvoer.