Stille helden 1 Deel 1
2 Deel 2

Naar een waar gebeurd verhaal, staat boven de titel van dit tweedelig verhaal. Het begint wanneer Rene en Bernard samen met een jeugdvriend aan het genieten zijn van een glas Calvados tijdens een warme zomerdag. Mijmerend gaan de twee broers terug in herinneringen over de grote oorlog die gewoed heeft en waar hun “oude” een aandeel heeft gehad in het laatste jaar van deze vernietigende periode, dat voor de familie uiterst spannend moet geweest zijn.

Olivier Merle, een nieuwe auteur in onze contreien, neemt je mee voor een relaas en een spannend verhaal dat gaat over het schuilhouden van een geallieerde piloot. De spanning wordt opgebouwd rond de bezoeken van de Duitsers op de verkeerde ogenblikken maar blijken al bij al nog mee te vallen. Tuurlijk is er meer in het verhaal en wordt de spanning in deze 2 albums nog verder opgebouwd maar dan zou ik al veel te veel verklappen. Merle heeft zijn vertelkunst onder de knie alhoewel hij iets meer vrijheid had mogen gebruiken om de Duitse bezoeken wat indrukwekkender te maken. Maar bon dat is dan ook het enige dat je hem kan verwijten.

Alexandre Tefenkgi heeft een aangename stijl gecreëerd, zij het nog niet perfect, maar toch consistent. Hij stapt niet af van de mode die regeert in het striplandje maar brengt wel met gelijke tonen sfeer. Waar ook leuk mee gespeeld is zijn de bladzijden, als ze zwart zijn dan is de oorlog heel dichtbij, de duitsers weer eens op bezoek of beleven de karakters andere bloedstollende momenten.

Deze stille helden is een mooie introductie van een nieuwe lichting striptalent. Toch nog even vermelden dat beide delen beschikbaar zijn en waardoor de vraag rijst waarom er niet is gekozen voor een integrale uitgave, die had deze albums zeker een punt meer gegeven in mijn collectie!