Misschien/Nooit/Ooit 3 Ooit

Vooraleer met de eigenlijke recensie te beginnen, enige uitleg over de uitgever van deze strip. De Vlaamse Onafhankelijke Stripgilde is immers vooral gekend van hun informatieblad “Stripgilde – Infoblad” en de sedert 2002 in voege zijnde prijs “Stripvos”. De V.O.S. is een vereniging van stripauteurs en aspiranten die als doel heeft een ontmoetingspunt te vormen en de belangen en de rechten van de stripauteurs te verdedigen. De trilogie Misschien – Nooit – Ooit behoort tot de eerste strips die ze onder eigen naam uitbrengen (samen met “Midgard”). Uitleg, historiek en nog veel meer OP HUN WEBSITE.

'Ooit' vormt het derde en afsluitende deel van de reeks Nooit – Misschien – Ooit. Het bijzondere aan de albums is dat elk deel wordt verteld vanuit het perspectief van een van de drie hoofdrolspelers. Op die manier wordt veel informatie die nodig is om het hele plaatje te zien, achtergehouden en krijgt de lezer pas na het lezen van de trilogie een totaalbeeld van de gehele puzzel. Op moment van schrijven zijn de albums nog niet (opnieuw) verkrijgbaar in de winkel, waardoor ik slechts een beeld heb op 'Ooit'. De integrale uitgave van de 2 eerste delen werd eerder wel uitgegeven door Oogachtend in 2009.
De jonge Laura Dupin wordt gezocht door de politie. Niet om haar te arresteren, wel om te behoeden dat ze in de armen loopt van een seriemoordenaar. Het is niet onmiddellijk duidelijk waarom ze iets te duchten heeft van die man. Gedurig zetten de auteurs je op het verkeerde been en voegen ze elementen toe die het geheel spannend en verrassend maken. Niets of niemand is wat het lijkt.
Bij het lezen van dit misdaadverhaal merk je ook dat er gegevens ontbreken, honger je naar meer informatie zodat je alles duidelijker ziet. Maar die gegevens krijg je dus nooit volledig. Toch niet op deze 72 bladzijden. Op het einde is het verhaal wel af en heb je alle elementen om het geheel te begrijpen. Het album verveelt op geen enkel moment, en dat is een groot pluspunt!

De tekeningen zijn niet slecht maar de personages lijken vaak houterig en vrij statisch. Ook slaagt Spaey er niet in om de hier en daar paginagroot opduikende gezichten correct uit te werken. Die had hij dus beter niet ingevoegd. Ook de achtergronden - of het gebrek daaraan - stoorde me regelmatig. Met dit alles wil ik echter niet zeggen dat er slecht getekend is, maar het kan beter.

Besluit: Ooit is als afzonderlijk album goed te genieten, maar het is de verwevenheid van de 3 albums die het op grotere hoogte moet tillen (wat ook wel de bedoeling was van de auteurs). Dus als u van plan bent de serie een kans te geven, haalt u best direct de 3 delen in huis. Dat zou geen probleem mogen vormen, want ook delen 1 & 2 liggen straks - als aparte albums - samen met het afsluitende deel in de winkel.