Jommeke puzzel-, raadsel- en spelletjesboeken S10 Jommeke doet het weer

Uitgever Ballon draait op volle toeren, getuige ook een recent artikel uit de Standaard. De uitgever van Jommeke werd enkele weken geleden bekroond door een onafhankelijke jury uit het bedrijfsleven, die stelde onder de indruk te zijn van de groei in omzet en personeel en van de ambities van het bedrijf. Naast nieuwe albums worden ook pockets en themabundelingen uitgebracht. Bovendien mogen we ons voor het einde van het jaar aan een eerste digitale applicatie verwachten. “Jommeke doet het weer” is een educatieve thema-uitgave die zich niet (alleen) richt tot het onderwijs.

Zoals de titel al doet uitschijnen worden weerverschijnselen zoals wind(richting), wolken, bliksem,... op een luchtige en verstaanbare manier uit de doeken gedaan in dit 96 pagina's tellende themaboek. Zoals bij dergelijke uitgaves te verwachten is, is alles rijkelijk geïllustreerd en zijn er heel wat weetjes, proefjes en spelletjes aanwezig. 2 mini-verhalen mogen natuurlijk ook niet ontbreken. “De regenbom” kennen we reeds van album nr. 125 of van de reclame-uitgaven van Roda (1993). Professor Gobelijn ontwikkelt daarin een bom die het moet doen regenen op de droogste plaatsen wereldwijd. Het 23 bladzijden tellende verhaal “De sneeuwmaker” bij het begin van het album verscheen in 2007 en verhaalt hoe professor Meteorito Paradijseiland onder de sneeuw zet, waardoor onze vrienden andermaal de apen te hulp moeten schieten. In de rechter benedenhoek van elke bladzijde is dan weer een klein verhaaltje te vinden in de vorm van een flipboekje: Filiberke die regenwolk speelt kennen we van het album “Peuterweelde”.

Besluit: geen hoogstaande literatuur, wel een boeiende bundeling die menig kind de nodige uurtjes leerrijk plezier zal verschaffen.