Vijfduizend kilometer per seconde 1 Vijfduizend kilometer per seconde

Weggeblazen!

Uitgever Blloan heeft rond de gele kaft van “Vijfduizend kilometer per seconde” een rode wikkel gedaan met het opschrift: ‘Prijs voor het beste album / Fauve d’or d’Angoulême 2011”. Bijna elke wijn uit Frankrijk heeft tegenwoordig wel een of andere medaille gewonnen, maar een beetje stripliefhebber weet dat Angoulême het stripfestival is van Europa en dat de Fauve d’Or een zeer belangrijke prijs is. De jury kan soms wel raar uit de hoek komen, maar desalnietemin zijn mijn verwachtigen hooggespannen.

Als je het album even doorbladert, valt meteen de kleurenpracht op. De eerste platen zijn fel geel gekleurd en gaan over de jeugd van de protagonisten. Nadien volgen dan andere overheersende kleuren zoals blauw, bruin, groen, rood, enzovoort om terug te eindigen met een gele flashback naar hun jeugd. Het duidt er al op dat de Italiaanse auteur Manuele Fior zeer bewust met zijn tekenwerk bezig is en dat hij zijn tekeningen in dienst stelt van zijn verhaal. Hoewel zijn kadrering in dit boek erg gewoon en conservatief is, zijn zijn aquareltekeningen van een adembenemende pracht en stralen ze enorm veel sfeer uit.

Het verhaal begint met twee jongens die een nieuw buurmeisje bespieden. Ze worden al snel vrienden en er ontspint zich een liefdesverhaal dat hun verdere leven zal bepalen. We volgen hun verdere leven waarbij de voorbije gebeurtenissen hen blijven achtervolgen. Dit tragisch verhaal vol melancholie sleept je mee van Italië naar Noorwegen en Egypte.

Ondanks de prachtige minischilderijen heeft auteur Fior volgens mij de prijs voor een andere reden gekregen: hij is tevens een geniale schrijver. Zijn levensechte dialogen zijn gewoonweg fantastisch. Zelden heb ik in een strip gesprekken gelezen die zo doorleefd overkomen. Fior weet met enkele rake zinsflarden een personage te typeren. Zonder enige fysieke actie blijft het verhaal boeien dankzij de uitstekend uitgewerkte interactie tussen de verschillende personages. Het verhaal van gemiste kansen, verloren dromen en onmogelijke liefdes zal iedereen weten aan te spreken omdat het zo universeel is.

Uitgeverij Blloan is een zijtakje van de grote uitgever en stripverdeler Ballon Media. Blijkbaar willen ze een onderscheid maken met hun andere uitgaven (Jommeke, K3, Thorgal,…) en mikken ze op de volwassen meerwaardezoeker. Nogal protserig stellen ze van hun stripselectie: A perfect blend of brilliant stories, you will be Blloan away by... Maar eerlijk is eerlijk, in het geval van 'Vijfduizend kilometer per seconde' hadden ze in mijn geval gelijk. I was blown away. I hope it will happen to you too!

Ps: Kijk ook eens op de website van de auteur: www.manuelefior.com. Daar kan je enkele platen zien van de zes stripverhalen die hij tot nu toe heeft gemaakt. Het is vooral opvallend hoeveel stijlverschil er tussen al die albums zit. Geloof mij vrij: van Manuele Fior gaan we nog meer horen.