Ogregod 1 De schipbreukelingen

Als sciencefictionfan keek ik echt wel uit naar dit eerste album van een 4-delige reeks. De openingspagina deed me al meteen watertanden! Of de rest van het album de verwachtingen even goed kan inlossen leest u hieronder...

De 8 erfgenamen van de machtigste families van de Melkweg schepen in voor een eerder ceremoniële reis die plaatsvindt in een super geavanceerd ruimteschip. Bij hen bevinden zich een instructierobot en een Quatroop. De wezens van dit laatstvermelde ras worden als slaven uitgebuit en zijn de enigen die de technologie onder de knie hebben die instaat voor de verkenning van de ruimte.Door interne discussies, zeg maar ruzies, van de jeugdige bemanning belandt hun ruimteschip, niet geheel toevallig, op een onbekende planeet. Daar wacht hen een serieuze beproeving die ze misschien niet zullen overleven.

Geen intro van bladzijden lang, geen uitgebreide voorstelling van de personages, wel een korte maar duidelijke introductie tot het universum dat de Chileen Alejandro Jodorowsky (De Incal, De Metbaronnen,...) en Serviër Zoran Janjetov (tekenaar van heel wat werken van Jodorowsky, zoals De Technovaders en De Jeugd van John Difool) geschapen hebben. Of de auteurs daarom opteerden tot een karikaturale weergaven van de 8 hoofdrolspelers en de wel enorme gelijkenis met hun ouders, weet ik niet. Erg overtuigend komt het echter niet over, eerder karikaturaal. En dan heb ik het niet enkel over de manier van tekenen, maar ook de gedragingen zijn zeer rudimentair. Wat psychologische diepgang had zeker gemogen wat mij betreft. Ook de onderlingen relaties van de 8 schipbreukelingen zijn niet uitgewerkt: niemand kan opschieten met een ander en daar stopt het. Vermoedelijk zal dit in volgende delen wel wijzigen, daar de 8 kemphanen zullen moeten samenwerken om te overleven.
Aan actie geen gebrek: de verschillende gebeurtenissen volgen elkaar in serieus tempo op. Om de paar bladzijden is er wel een nieuwe woordenwisseling, moord, verschijning, onverklaarbare gebeurtenis,... Vervelen doe je je dus niet. Jammer genoeg is het scenario vrij simpel en ontbreekt een degelijke uitwerking.

Ook de tekeningen hebben me niet kunnen overtuigen. De Quatropen, (Avatar-)blauwe onderdrukte viervoeters, lijken soms achteraf in het decor geplakt en zien er op de eerste bladzijden veel te gemaakt uit. Het door elkaar gebruiken van verschillende tekenstijlen (afgelijnde artefacten of personen die overduidelijk met de computer getekend/ingekleurd zijn tegenover minder scherp afgelijnde achtergronden die precies wel 'gewoon' getekend zijn) zal hier wel niet vreemd aan zijn, maar het komt niet professioneel over. De gelaatsuitdrukkingen van de hoofdrolspelers, zoals de op de Nazi-cultuur gebaseerde dictator, is bovendien te weinig gevarieerd en niet levendig genoeg.
Gelukkig zie je het tekenwerk zienderogen verbeteren, en tegen het einde van het album vond de tekenaar het juiste evenwicht. Nu nog trachten af te stappen van de klassieke 6-delige paginaweergave, want dat oogt toch eerder ouderwets en saai.

Het boek zelf is erg netjes uitgegeven. Oog & Blik | De Bezige Bij levert een pronkstukje af dat zo de boekenkast in kan. Vermeldenswaard is misschien wel dat ze met het formaat afwijken van de normale HC: 21 cm bij 28 cm kom je niet zo vaak tegen bij een reeks.

Besluit: het doelpubliek voor deze strip moeten we -aan het huidige niveau- gaan zoeken in de jong-volwassenen. Gezien de stevige prijs van dit boek (ongeveer €18 voor 56 bladzijden) vrees ik voor het succes.