Liar-game 3 Game 3

Liar Game is een reeks waarbij personen door een geheimzinnige firma geld in hun handen krijgen gestopt dat ze mogen houden als ze een spel winnen. De verliezers blijven met schulden achter en de winnaars mogen verder naar een volgende ronde in het spel. In het eerste deel was het spel nog een soort van duel. De tweede ronde was een groepsspel. In dit derde deel van Liar Game, gaan we niet gewoon verder met de derde ronde in het spel. De geheimzinnige groep die het spel op poten heeft gezet geeft de verliezers uit de tweede ronde een herkansing om toch nog in de derde ronde te raken. Nao Kanzaki, het naïeve meisje, laat zich gemakkelijk overtuigen om ook dit keer in het spel te stappen, met als reden dat ze bijna niet kan verliezen en zo toch wat geld kan verdienen om Shinichi Akiyama te helpen die wel al in de derde ronde zit.
De herkansingsronde heet “het herstructureringsspel”, de negen deelnemers mogen ieder uur vijf stemmen uitbrengen op een of meerdere personen, behalve zichzelf, waarvan ze vinden dat hij/zij het waard is om door te gaan naar die derde ronde. Het ziet er een simpel spel uit omdat er maar één van de negen deelnemers wordt uitgeschakeld, en omdat Yuuji Fukunaga, de bedrieger/bedriegster uit het tweede deel de gebeten hond is voor de andere kandidaten uit haar groep. Maar natuurlijk raakt Nao snel in de problemen, dit is meteen de zwakte van deze serie, je raakt gefrustreerd door de naïviteit van Nao. Maar dan komt Shinichi Akiyama op het toneel, zal hij de uitzichtloze situatie van Nao toch nog kunnen omkeren? En is Nao dan toch niet zo naïef als je zou denken na twee delen?
Deze reeks moet het niet hebben van de flitsende actie en machtige decors, want net zoals in het vorige deel speelt het verhaal zich af in een afgesloten pand, en worden vooral je hersenen tot actie gedwongen om de geslepen tactiek van de deelnemers te kunnen volgen. Dit is een reeks die liefhebbers van tactische bordspelen zeker zal bekoren. Hopelijk blijft de auteur even origineel uit de hoek komen met zijn tactische spellen en kansberekeningen. Want tot nog toe kon iedere ronde me zonder moeite meeslepen en laten uitzien naar het volgende deel.