Ria 1 Een sprankje hoop

Kronieken van het duister

Het eerste deel van Ria, Kronieken van het licht heeft als titel Een sprankje hoop, met een beetje hoogdravend eraan toegevoegd: boek 1. Als we de cover en de prachtige uitgave zien, dan hebben we inderdaad wel wat hoop dat dit een mooie stripbelevenis wordt.

Loan, de laatste van de Tuscas, is een jager die zich wel eens op verboden terrein waagt. Deze keer loopt het fout af en wordt hij opgejaagd door de Shadens, geduchte soldaten van de duistere heerser Noctus. Tijdens zijn vlucht valt hij in een verborgen grot waar hij in een bloem een jong meisje vindt: Ria. Hij beseft het nog niet, maar zij is het sprankje hoop dat het koninkrijk Tenebra kan redden…

Het zijn inderdaad prachtige tekeningen en we maken al snel kennis met vreemde wezens en nieuwe, mysterieuze beschavingen, maar toch is dit geen nieuwe Tijdvogel of Bone.

Het verhaal leest vlot en de tekeningen wijzen op grote ervaring, maar alles is net iets te clean. De auteurs komen uit de tekenfilmwereld en dat zie je er aan. Kwestie van smaak misschien, maar het oogt allemaal te netjes. Originaliteit is ook niet hun sterkste punt. Het komt allemaal zo bekend voor, maar dan in de negatieve zin: de leuke, spitsvondige held, de bloedmooie prinses, de verstrooide professor, de slechte, sterke wezens en de zwakke, maar lieve onderdrukten. Hoeveel keer hebben we dat al gezien, of de vraag is eerder: willen we dat nog eens zien?

Met de inkleuring is ook iets vreemd aan de hand. Er is duidelijk over nagedacht en pagina’s zijn opgemaakt in hetzelfde kleurpalet, wat allemaal prima is, maar alles lijkt zo donker. Ik weet wel dat er een duistere kracht het koninkrijk bedreigt, maar zelfs de scenes in volle zon of grote vuurbranden lijken in het duister onder te gaan. Dat alle prentjes dan nog zwart omkaderd zijn, helpt daar ook niet bij natuurlijk.

Uitgever Silvester heeft wel zijn werk gedaan met deze mooie uitgave. Op het einde krijgen we nog een aantal schetsen en voorontwerpen voorgeschoteld. Mooi, maar ook hier heb je het gevoel dat je meer naar een storyboard van een film zit te zien, dan naar schetsen van een stripverhaal.

De auteurs hebben duidelijk talent, dus we hebben nog een sprankje hoop voor hun volgende boeken, maar een nieuwe fantasy-klassieker zit er niet in.