Sisters 4 Fantasticola!

Meer dan zus en zo!

Vlaanderen heeft natuurlijk een lange traditie van krantenstrips en blijkbaar maakt dat ons minder kritisch voor onze tekenaars. Het hoge werkritme zorgde er natuurlijk voor dat zij minder tijd konden besteden aan hun platen dan bijvoorbeeld hun Franse of Waalse tegenhangers die in Tintin of Spirou publiceerden. Op de tijd dat Vandersteen vijf platen produceerde, tekende Franquin misschien één plaat. Gelukkig waren de meesten wel rasvertellers die een spannend verhaal wisten te brengen met een goede dosis humor. Op mijn laatste vakantie kreeg ik een megastripboek in handen met o.a. verhalen van De Kampioenen en W817. Ik heb gemerkt dat de tekeningen nog erger geworden zijn en dat de rasvertellers blijkbaar ook niet meer bestaan. Toch staan die verhalen in de verkoopstop -10, terwijl een reeks als Sarah en Robin van Steven Dupré moet stopgezet worden wegens te weinig succes.

Waarmee ik maar wil zeggen dat deze recensie van het prachtig getekende Sisters niet veel zal uithalen. Blijkbaar wil het grote publiek iets helemaal anders dan wat ik zou aanraden. Misschien toch maar even proberen om u duidelijk te maken dat u de volgende keer in de stripwinkel voor uw geld ook kwaliteit kunt krijgen.

William Maury was een illustrator en portrettekenaar voor hij zich aan strips waagde. Twee geflopte albums later deed Willmaury wat inkleurwerk voor onder andere Agatha Christie en Amerikkka. Maar toen hij op zijn blog een paar humoristische platen publiceerde over de lotgevallen van zijn twee dochters, ging de bal aan het rollen. Uitgever Bamboo koppelde William aan de Franse Cauvin, humoristisch veelschrijver Gazenove, en de nieuwe reeks Sisters was geboren. In het Nederlands hebben we nu het vierde deel voor ons liggen: Fantasticola!
En fantastisch is wel het woord waar ik moet aan denken als ik deze soepele tekeningen zie. De tekeningen lijken wel te golven. Elke plaat is wel een leuk kijkstuk. Ook in gezichtsexpressie is William een meester. Aangezien meisjes tussen de zes en de dertien nogal wisselende emoties hebben, is dat goed meegenomen. Zijn karakters lachen, schreeuwen, worden boos, koken over en kijken verliefd met een prachtige uitdrukking.

We krijgen dus de lotgevallen van twee zusjes voorgeschoteld die wel wat in leeftijd verschillen. Voor de uitgever natuurlijk een gedroomde kans om zowel kinderen als tieners aan te spreken. Het feit dat het in Nederland wordt voorgepubliceerd in het weekblad Tina, zegt genoeg. Men wil hiermee een meisjespubliek bereiken. Hopelijk lukt het inderdaad, want meisjes zijn sowieso zwaar ondervertegenwoordigd in het striplezerspubliek.

Sommige mopjes zijn wel wat flauw of voor de hand liggend, maar meestal is de weg er naar toe wel leuk en zijn de tekeningen in ieder geval de moeite om te bekijken. Blijkbaar heeft de serie alvast in Frankrijk succes, want men heeft beslist om er een tekenfilmserie van te maken. Ik ben alvast benieuwd of de kracht van zijn tekenstijl ook op het kleine scherm overkomt.