Black Butler 1 Deel 1

Upstairs? Of eerder downstairs?

Japan heeft al tientallen jaren een enorme stripproductie met tijdschriften die vele honderden bladzijden beslaan. Niet verwonderlijk dat daar ook heel wat kwaliteit uit voort komt. Gelukkig mogen we daar de laatste jaren ook in Europa van proeven. Zelfs enkele topseries werden in het Nederlands vertaald. Werk van Naoki Urasawa, Jirô Taniguchi of boegbeeld Osamu Tezuka is eigenlijk verplichte kost voor elke stripliefhebber. De verwachtingen zijn dan ook altijd hooggespannen bij het verschijnen van elke nieuwe, vertaalde manga, ook dus bij deze Black Butler.

Sebastian is de perfecte butler van de jonge Ciel Phantomhive, de laatste telg van een vooraanstaande Britse familie. Hij is een duivels goede butler die niet alleen een perfecte thee zet maar ook tegelijkertijd de fouten van de sidekicks (een kok, tuinman en dienstmeisje) weet te herstellen.

Terwijl in Europa zo goed als alle strips door mannen voor mannen worden gemaakt, is er in Japan een hele markt die zich toelegt op het vrouwelijk publiek. Bij het lezen van de eerste bladzijden ging ik er ook van uit dat dit het doelpubliek was dat de vrouwelijke mangaka Yana Toboso voor ogen had. Welke jongen interesseert zich nu in het feit of de tafel goed gedekt is, de tuin er mooi bij ligt, hoe je moet dansen met je verloofde en welke desserts bij welke thee horen? Maar in de helft van het boek blijkt dat de butler over duivelse krachten beschikt en een koelbloedige moordenaar kan zijn. De vele vechtscènes lijken me nu ook weer niet het materiaal dat tienermeisjes kan aanspreken.

Door informatie achter te houden over de ware aard van de butler en zijn contract met zijn meester, probeert de auteur mysterie en spanning op te roepen, maar eigenlijk werkt het vooral verwarrend en storend. De onfeilbaarheid van de butler zorgt er voor dat hij arrogant overkomt, de lethargische meester kan ook al niet veel sympathie oproepen en de hysterische randfiguren zijn gewoon ergerlijk.

De tekeningen zijn wel van zeer hoog niveau. Het blijft me verwonderen hoe mangaka’s zoveel bladzijden kunnen produceren en toch die kwaliteit hoog kunnen houden. Op die kleine pagina’s weet Toboso toch perfect gebruik te maken van de ruimte en doet ze leuke dingen met de bladspiegel. Elk plaat heeft een verschillende opbouw en ze laat duidelijk zien dat ze de striptaal perfect beheerst. Het is soms nog wel wat wennen aan de uitvergrote emoties die de karakters ten toon spreiden. Ook het wisselen tussen realistische tekeningen en cartooneske karakters blijft raar. Het is zoiets als Blueberry die plots verandert in Lucky Luke.

Blijkbaar is de reeks enorm succesvol en is er zelfs een anime van gemaakt. We zullen Black Butler dus voorlopig het voordeel van de twijfel geven en wachten op de volgende delen alvorens hem te ontslaan of opslag te geven.