Green Manor INT 1 Integraal

'Green Manor' is de integrale bundeling van 'Gentlemen en moordenaars', 'Dood zijn heeft weinig om het lijf' en 'Dodelijke fantasieën' die vroeger in softcover werden uitgegeven door Dupuis.
Blloan, de nieuwe imprint van Ballon, heeft kosten noch moeite gespaard om van dit album een echte blikvanger te maken! Onder geen beding kan je op het eerste zicht constateren dat je met een strip te maken hebt. Onvermoede voorbijgangers zullen in deze uitgave eerder een (oud uitziend) boek vermoeden. Zelfs als je dit 180 bladzijden tellende exemplaar vastneemt zal die indruk niet teniet gedaan worden: de aangebrachte structuur wekt het gevoel van een linnen kaft op. Een rood lintje als bladwijzer en een goed verwijderbare sticker met het ISBN-nummer op de achterzijde getuigen zonder meer van oog voor detail en maken het plaatje compleet! Als ook de inhoud van eenzelfde niveau is, móet dit wel een topper worden in de stripwereld!

De Green Manor Club lijkt op een van de typische Engelse Clubs waar de meer gegoede burgers zich tegoed doen aan whiskey en politieke en filosofische overpeinzingen met elkaar delen. De instap van het boek confronteert ons echter direct met een heel andere realiteit: de butler van het huis draaide door net voor het einde van z'n lange loopbaan in het bijna 100-jarige landhuis en belandde na het bedreigen van enkele mensen in de psychiatrie. Via zijn vertellingen aan dokter Thorne, een psychiater, leren we stap voor stap de heren die er zich ophouden beter kennen. Achter het stijlvolle en gedistingeerde uiterlijk van de clubleden blijken zich niet zelden het grootste geboefte en zelfs moordenaars schuil te houden. De “16 luchtige misdaadkroniekjes” (zoals de cover het omschrijft) spelen zich af eind 19de eeuw en vertellen stuk voor stuk een moordverhaal.

Dit boek bundelt verschillende korte verhaaltjes van maximaal een 15-tal bladzijden, waardoor er geen tijd is om je in te leven in het verhaal. Dit neemt niet weg dat liefhebbers van het genre zich te goed kunnen doen aan uitstekend opgebouwde vertelsels die er niet zelden in slagen om een onverwacht en onvoorspelbaar einde te brengen. Aan afwisseling is er geen gebrek en er zitten heel wat goede vondsten in de omschreven delicten.

De tekeningen zijn pareltjes die perfect passen bij het eind-19de eeuwse decor waarin alles zich afspeelt. Spelers en hun gezichten zijn karikaturaal zonder dat er overdreven wordt. De personages, decors en artefacten zijn mooi uitgewerkt met voldoende oog voor detail.
De 24 bladzijden die het schetskatern tellen zijn naar mijn mening overbodig en bieden zo goed als geen meerwaarde. Dit katern had men mogen weglaten of er had een andere invulling voor mogen zijn.

Besluit: dit pareltje van Blloan biedt de nodige uurtjes ontspanning. Vooral liefhebbers van detectiveverhalen zullen hiervan smullen, maar ook alle wie het niet zo begrepen heeft op Sherlock Holmes-achtige verhalen zal genieten van dit fraaie boek. Voorwaarde is wel dat je er de vrij stevige prijs van €30 voor over hebt.