Jazz Maynard INT 1 Integraal

Als je dit album in de winkel ziet liggen kan je ongewild een pareltje laten liggen, want door de titel en de cover met daarop een trompettist zou je denken dat je een of andere stripbiografie van een muzikant voor je neus hebt, maar niets is minder waar! Want de Spaanse auteurs Raule en Roger schotelen ons een prachtig maar ingewikkeld verhaal voor dat zich afspeelt in El Raval, een achtergestelde wijk in Barcelona. Na het lezen van deze strip vraag je je af waarom Barcelona eigenlijk zo’n toeristische trekpleister is, want in dit verhaal is het een kluwen van corruptie, maffiapraktijken, prostitutienetwerken en nog meer praktijken die het daglicht schuwen. Kortom een beetje een Spaanse versie van Sin City, dus de ideale voedingsbodem voor een prachtig verhaal.
Jazz Maynard is de stad tien jaar geleden ontvlucht om zich in New York te vestigen, daar leerde hij niet alleen trompet spelen, hij werd er ook een meesterdief en een gerenommeerde vechter. We vinden hem echter terug in Barcelona, samen met zijn jeugdvriend Teo, vastgebonden op een stoel terwijl ze een pak slaag krijgen. Via een flash back zien we hoe hij in deze penibele situatie is terecht gekomen. Hij redde zijn zus Laura uit de handen van een pooier in New York, maar diegene die Laura in dat prostitutienetwerk liet belanden komt ook uit El Raval. Bij zijn wraak stuit Jazz op de mysterieuze zonen van Kaïn, oosterse lijfwachten die wel raad weten met een zwaard. Uiteindelijk wordt hij uit zijn kritieke situatie gered door Judas Melchiot.
Jazz vormde samen met Judas en Teo een soort van jeugdbende. Teo en Jazz zijn hun eigen weg gegaan maar Judas is meegegroeid in de plaatselijke maffia en is nu zowat de peetvader van El Raval. Natuurlijk helpt Judas zijn vroegere compagnons niet voor niets, Jazz moet als tegenprestatie een inbraak plegen bij een concurrerende, Roemeense groepering. Onderwijl kondigt de burgemeester van Barcelona een groots plan aan om de georganiseerde misdaad te bestrijden. Dit plan wordt kritisch onthaald door Lucia Lopera, een jonge knappe journaliste die tevens het liefje is van Judas. Komt zij op voor haar man of is er meer aan de hand? Je raakt helemaal verward over wie de goeden en wie de slechten zijn. Als ook commissaris Blanco, de Eliot Ness van dienst, meer en meer op het voorplan treedt en tegengewerkt wordt vanuit zijn eigen omgeving is het hek helemaal van de dam, en wordt er toegewerkt naar een climax.
Zoals je ziet lijkt dit een ingewikkeld verhaal met veel personages, maar dit staat de leesbaarheid niet in de weg. Je wordt vanaf de eerste pagina’s meegesleurd door het verhaal dat je maar weer loslaat bij het laatste plaatje. We mogen blij zijn dat we dit verhaal in één keer kunnen savoureren zonder jaren te moeten wachten op de ontknoping.

De tekeningen lijken te zijn geïnspireerd door de stijl van Labiano, maar bij Roger Ibanez zijn de kinnen minder geprononceerd, en verschuift dit naar grotere schouderpartijen bij de mannen en grote borstpartijen bij de vrouwen. Aangezien dit een integrale uitgave is van wat origineel drie losse albums waren die verschenen van 2007 tot en met 2009 zie je wel een evolutie in de tekenstijl. Zo is de lijnvoering veel dikker in het begin van het boek dan op het eind. De actie wordt prachtig in beeld gebracht, de ledematen vliegen soms letterlijk in het rond.
Ook de inkleuring past bij de sfeer van het verhaal: een sobere inkleuring met veel donkere tinten, en zwarte vlakken.

Vorig jaar verscheen er al een vierde deel van Jazz Maynard in het Frans, misschien een idee voor Blloan om volgend jaar uit te brengen?. Of zou Dargaud nu toch beseffen dat ze een fout hebben gemaakt om dit pareltje niet zelf uit te brengen?