De Waters van Dodemaan

De sciencefiction reeks “De waters van dodemaan”, die in 10 delen verscheen tussen 1986 en 2000, is naar mijn idee een meesterwerk dat op deze site niet onvermeld mag worden.

In deze wereld, die weergaloos door tekenaar Adamov in beeld is gebracht en op een beklemmende en meeslepende manier wordt verteld door schrijver Cothias, gebeurt veel en lijkt alles mogelijk. Er is sprake van een wereld in verval met grote dreiging (schaarste van water na een nucleaire ramp), waar decadentie heerst en een schrijnend verschil bestaat tussen rijk en arm, waanzin hoogtijdagen viert en onder de bevolking kannibalisme plaatsvindt. Overige ingrediënten in dit verhaal zijn een meedogenloze strijd om de macht, veldslagen, tijdreizen en tovenarij. Fantasie en werkelijkheid lopen in deze wereld door elkaar. Alles lijkt mogelijk en voortdurend gebeuren er onverwachte dingen.

De hoofdpersonen in dit epos zijn Jerôme, de prins van Dodemaan, Goliath zijn helper en hun tegenstrever hertog Makil, Violhaine, de dochter van de slager en geliefde van de prins, met haar blinde broer, de raadselachtige Niklaas. Verder speelt Barnabé, dwerg en tovenaar een belangrijke rol.
Geplaatst op 04/01/2016 Citeren
Avatar
Bovanovitch
Geplaatst op 04/01/2016
Uiteraard mag dit niet ontbreken op de site, maar als ik de gemiddelde prijs zie van de reeks, en vooral albums 7&8, dan ga ik toch echt vriendelijk passen... dat is weer van de gekken dat je meer zou moeten betalen voor 2 albums dan voor de gehele reeks + dat geeft aan dat ze verder zeer moeilijk verkrijgbaar is wat heel jammer is.

Misschien een tip voor een uitgeverij?
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 06/01/2016
Crew
Avatar fluiten
7767
Ik vermoed dat we bij die strips nog met het probleem Bef --> Eur zitten. Een oud, gekend probleempje waar niet zo direct een oplossing voor is te vinden. :-(
Geplaatst op 06/01/2016 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 06/01/2016
Denk ik ook ja, no way dat die strip zo hoog gaat.
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 07/01/2016
Crew
Avatar Surya
13259
Ik herinner me trouwens dat ik de tweede cyclus (6-10) niet zo goed vond en dat je de eerste cyclus best als afgeronde reeks kan beschouwen. Maar delen 1-5 zijn ook niet zo makkelijk te vinden natuurlijk.
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/01/2016
Crew
Avatar Surya
13259
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
Denk ik ook ja, no way dat die strip zo hoog gaat.


Ik zal eens de optie toevoegen om aan te geven welke munteenheid betaald is
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/01/2016
mja, maar wat dan, een conversie om het gemiddelde bedrag sowieso in euro te berekenen?
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 07/01/2016
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
mja, maar wat dan, een conversie om het gemiddelde bedrag sowieso in euro te berekenen?


Dat gaat pas problemen geven op de huidige waardes die al in de db staan.
Even een scriptje loslaten naar alles wat ingevoerd is voor 2000 en die converteren naar €'s. Dat zou misschien een optie zijn.
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 07/01/2016
Crew
Avatar Surya
13259
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
mja, maar wat dan, een conversie om het gemiddelde bedrag sowieso in euro te berekenen?


Tja, er zit niets anders op he. Ik heb in der tijd gewoon zelf die omzetting gedaan, maar het is duidelijk dat niet iedereen dat doet.

En sommige mensen kopen ook in Dollars of Ponden of wat dan ook.
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/01/2016
Crew
Avatar Iyo74
6892
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Even een scriptje loslaten naar alles wat ingevoerd is voor 2000 en die converteren naar €'s. Dat zou misschien een optie zijn.

Dat zou ik zeker niet doen! Net als Surya heb ik die prijzen zelf al omgezet. Misschien eerder een optie dat de site een waarschuwing geeft als de ingevoerde waarde meer dan 2x zo hoog is als het gemiddelde.
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 07/01/2016
Crew
Avatar Surya
13259
Eerst de optie voorzien, nadien zien we wel hoe we de omzetting aanpakken, maar ze zal zowiezo een actie van de gebruiker nodig hebben.
Geplaatst op 07/01/2016 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/01/2016
Crew
Avatar woelfie
4102
Best inderdaad niet automatisch laten verlopen: ik hield vroeger (en nu nog een stuk: nog altijd niet alles staat op de site) mijn stripcollectie bij in een excel tabel, inclusief de prijzen (nerd, ik weet het), en had in 2000 alles al naar euro omgezet.
Geplaatst op 08/01/2016 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 08/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
dat is nu eens iets wat ik nooit in zal geven, de prijs. Zou anders nogal een schok geven moest ik alles optellen
Geplaatst op 08/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 08/01/2016
zou wel leuk zijn om te zien hoeveel je al hebt uitgegven in totaal... hidden feature want de vrouw mag dat niet weten in vele gevallen...
Geplaatst op 08/01/2016 Citeren
Avatar
Royale de luxe
Geplaatst op 08/01/2016
Origineel geplaatst door Surya
Ik herinner me trouwens dat ik de tweede cyclus (6-10) niet zo goed vond en dat je de eerste cyclus best als afgeronde reeks kan beschouwen. Maar delen 1-5 zijn ook niet zo makkelijk te vinden natuurlijk.


Ik vind de delen 6-10 zeker niet minder dan de eerste 5, wel hebben ze een andere sfeer als de eerste. Naar mijn idee is het meer sprookjesachtig, de wereld vergaat en iedereen komt daarna weer leven. En dan zijn er ook nog de ruimtereizigers die uit een andere dimensie lijken te komen. Voor mij blijft dit een topstripreeks die ik een keer in de zoveel jaren helemaal opnieuw lees.
Geplaatst op 08/01/2016 Citeren
Avatar
Bovanovitch
Geplaatst op 08/01/2016
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
mja, maar wat dan, een conversie om het gemiddelde bedrag sowieso in euro te berekenen?


Dat gaat pas problemen geven op de huidige waardes die al in de db staan.
Even een scriptje loslaten naar alles wat ingevoerd is voor 2000 en die converteren naar €'s. Dat zou misschien een optie zijn.


Integendeel, het zou de waardes correct weergeven, want alles zou in euro staan.
Ik denk trouwens niet dat er veel van vóór 2000 ingevoerd is. De site bestaat pas sinds 1999, en sommigen hebben waarschijnlijk gewoon de oude prijs ingevoerd die ze in de strip (of Excel , of zelfs Accessdatabase (Woelfie, je bent niet de enige nerd)) gevonden hebben.
Geplaatst op 09/01/2016 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 09/01/2016
Origineel geplaatst door Iyo74
Origineel geplaatst door Royale de luxe
Even een scriptje loslaten naar alles wat ingevoerd is voor 2000 en die converteren naar €'s. Dat zou misschien een optie zijn.

Dat zou ik zeker niet doen! Net als Surya heb ik die prijzen zelf al omgezet. Misschien eerder een optie dat de site een waarschuwing geeft als de ingevoerde waarde meer dan 2x zo hoog is als het gemiddelde.


mmm, lijkt me niet echt nodig. Gewoon een knop 'Converteren naar euro' naast de prijs zetten bij de stripdetails. Dan een schermpje met enkele euromunten (BEF, de gulden) maar ik zou er zeker niet alles insteken.
Dollar en zo al helemaal niet, gezien de wisselkoersschommelingen....
Geplaatst op 09/01/2016 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 09/01/2016
Crew
Avatar Surya
13259
Origineel geplaatst door Bovanovitch
Origineel geplaatst door Surya
Ik herinner me trouwens dat ik de tweede cyclus (6-10) niet zo goed vond en dat je de eerste cyclus best als afgeronde reeks kan beschouwen. Maar delen 1-5 zijn ook niet zo makkelijk te vinden natuurlijk.


Ik vind de delen 6-10 zeker niet minder dan de eerste 5, wel hebben ze een andere sfeer als de eerste. Naar mijn idee is het meer sprookjesachtig, de wereld vergaat en iedereen komt daarna weer leven. En dan zijn er ook nog de ruimtereizigers die uit een andere dimensie lijken te komen. Voor mij blijft dit een topstripreeks die ik een keer in de zoveel jaren helemaal opnieuw lees.


Mja, dat dromerige gedoe met dimensies en zo, dat spreekt me gewoon niet zo aan.
Geplaatst op 09/01/2016 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 09/01/2016
Crew
Avatar Iyo74
6892
Origineel geplaatst door Fumetti
dat is nu eens iets wat ik nooit in zal geven, de prijs. Zou anders nogal een schok geven moest ik alles optellen

Geen probleem hoor, je moet dat helemaal niet uitrekenen: de site doet het voor je! En ja, dat kan best confronterend zijn. :-P
Geplaatst op 09/01/2016 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 09/01/2016
ha ge weet het... Met wat ik al aan prijzen ingevoerd heb, kon ik me al een mooie cabrio of zoiets gekocht hebben...
Geplaatst op 11/01/2016 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 11/01/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Origineel geplaatst door Chris Van de Meerssche
ha ge weet het... Met wat ik al aan prijzen ingevoerd heb, kon ik me al een mooie cabrio of zoiets gekocht hebben...


maar als je daarmee botst is je boekenkast ook leeg hé
Geplaatst op 11/01/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 11/01/2016
Avatar Pjotr.m
67
Ondertussen zijn we 15 tal jaren later en kan je de eerste 3 delen in de uitverkoop hebben voor 5 EURO per stuk. Deze reeks is zo goed dat je dan zeker op zoek gaat naar de volgende delen. 4 en 5 zijn nog makkelijk te vinden aan een schappelijke prijs (4 à 5 EURO) - Maar de volgende delen zijn moeilijker te vinden. Dus zal ik het maar houden bij de eerste cyclus - de 2e is volgens sommigen blijkbaar niet zo goed. En volgens mijn Excel-lijstje - met vermelding van de prijzen van al mijn strips - zou ik toch al een mooie tweedehandswagen kunnen kopen.... bovendien begin ik serieus plaatsgebrek te krijgen.
Geplaatst op 28/01/2023 Citeren
Avatar
Pjotr.m
Geplaatst op 28/01/2023
Crew
Avatar Surya
13259
Ik zou die eerste cyclus heel graag nog eens lezen maar ik moet realistisch zijn: dat zal vermoeddelijk nooit gebeuren.
Geplaatst op 28/01/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 28/01/2023