Nederlandse strip beleeft schrale jaren

Avatar Rutger
763
Een weinig opbeurend artikel over de staat van de Nederlandse strip. We kunnen met gepaste jaloezie naar onze zuiderburen kijken...

Nederlandse strip beleeft schrale jaren
Geplaatst op 07/09/2016 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 07/09/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
En toch is er ook in Nederland best wat interessants vind ik. Aimée de Jongh, Michiel van de Pol, Hanco Kolk, om niet eens na te hoeven denken
Voeg daar ook maar de uitgeverijen aan toe die hun basis is NL hebben en dan is het toch wel te verwonderen...
Geplaatst op 07/09/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 07/09/2016
Avatar Rutger
763
Helemaal mee eens.....

Maar dat staat echter los van elke georganiseerde wijze van ondersteuning. Des te knapper dat de door jouw genoemde Nederlandse striptalenten het zo goed doen. Het is koffiedik kijken maar hoeveel talenten redden het net niet in Nederland terwijl deze in Belgie, door oa goede ondersteuning, hun doorbraak wel realiseren.
Geplaatst op 07/09/2016 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 07/09/2016
Crew
Avatar woelfie
4090
Ook even benadrukken dat het ook in België niet al goud is wat blinkt: volgens het artikel is 10% van de boekenverkoop strips, maar tel daar Suske en Wiske, Kiekeboe, FC De Kampioenen en Urbanus van af, en je houdt ook niet veel over.

Anderzijds kan ik de situatie in Nederland wel vatten: er zijn meer nieuwe uitgeverijen dan in België, maar in België zijn ze vele groter, in casu wegens gelieerd aan een Franstalige tak die uiteraard wel volume hebben. Maar ook die nieuwe uitgeverijen focussen zich voornamelijk op vertaald materiaal (denk maar Lion en Standaard).
Ik ben benieuwd naar cijfers over hoe veel "Vlaamse" strips jaarlijks verschijnen, zoals ik zei rekening houdend met de populaire (populistische) reeksen.
Geplaatst op 07/09/2016 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 07/09/2016
Avatar Rutger
763
Klopt... als ik de top10 verkoop lijstje in Vlaanderen zie is het vooral S&S, Urbanus en Kiekeboe en zulks werk wat domineert.

Interessante vraag die je stelt Woelfie. Wat verschijnt er aan "Vlaamse" strips als je die er vanaf trekt?
Geplaatst op 07/09/2016 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 07/09/2016
Ook maar weinig hoor. En de subsidies zijn ook niet meer wat ee geweest zijn. Kijk maar naar strip Turnhout
Geplaatst op 07/09/2016 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 07/09/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
Het zal ook wel geen toeval zijn dat uitgeverijen menen garen te moeten spinnen met heruitgaves, integrales, heropgepikte reeksen, kortom ouder werk, vaak uit het Frans vertaald ...

Niet dat ik daar bezwaar tegen zou hebben natuurlijk, integendeel zelfs, maar globaal is er ondanks de booming integrale-uitgaves toch geen toename in verschenen strips per jaar meen ik. En dat is toch ook wel mogelijk een indicatie voor het feit dat er weinig bijzonders van eigen bodem verschijnt. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat wat wél verschijnt niet bijzonder zou zijn, voor alle duidelijkheid.

Veel in het Nederlands verschenen strips worden ook (drie)dubbel geteld: als SC, HC, luxe. Dus het netto aantal écht nieuw werk is beduidend lager dan wat men naar voor schuift, denk ik.

De kwaliteit die wij als lezer verwachten is ook wel een stuk hoger dan pakweg 50 jaar geleden. We zijn verwend geweest. Het is voor de huidige generatie stripmakers niet meer zo evident om nog niet-platgetreden paden te vinden en te durven/mogen/kunnen bewandelen. Dan heb ik het uiteraard over de kwaliteitsvolle strips en graphic novels natuurlijk.

En toch heb ik nog altijd geen probleem om mijn stripbudget te kunnen spenderen :-)
"Die Qual der Wahl", zeggen onze oosterburen dan hé
Geplaatst op 07/09/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 07/09/2016