Man van het jaar 7, De man die schuld heeft aan de Dreyfus-affaire

Crew
Avatar witam
5316
De man van het jaar gaat over mensen die invloed hebben gehad in de geschiedenis en toch zijn ze onbekend en onbemind. Dat laatste soms wel heel terecht, want om impact te hebben op de geschiedenis moet je ofwel een held ofwel een diepe ellendeling zijn. In dit deel kan je de man van het jaar toch eerder in de tweede categorie onderbrengen.

Duitsland en Frankrijk vormen de achtergrond, twee landen die een historie hebben van onderlinge onenigheid. Daarom ook dat er behoorlijk wat spionage bij elkaar plaats vond, zo ook in 1894. Een officier in het Franse leger is op zijn best een dubbelspion, in het slechtste geval een volbloed spion voor de Duitsers. Maar hij maakt fouten en één van die fouten heeft zware gevolgen. Maar opmerkelijk genoeg niet voor hemzelf..

Ik vond deze strip een vreemde eend in de bijt. En dan niet het verhaal want dat past perfect in deze reeks, maar eerder de manier waarop dit opgezet is. Het verhaal is de tekst, een onverwacht grote hoeveelheid tekst, en de tekeningen lijken eerder bijkomstig. En dat is jammer want hierdoor voelt deze strip ongebalanceerd aan en het verliest dat gevoel niet.

Nochtans zijn de tekeningen leuk en dan vooral de eigenaardigheden die de personages gekregen hebben, zoals de snor van de hoofdrolspeler, dewelke bijna een eigen personage vormt. Zulke elementen spreken mij wel aan en bijgevolg vind ik het wel jammer dat de tekeningen niet genoeg gebruikt worden.

In het kort: dit verhaal kon beter gebracht worden.
Geplaatst op 17/02/2017 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 17/02/2017
Avatar HAWKY
1
Dit verhaal is inderdaad moeilijk te begrijpen voor wie de achtergrond niet kent. Ikzelf heb 15 jaar in de Elzas gewoond en ik kan U verzekeren dat de naam “Dreyfus” of beter de “Affaire Dreyfus”, 115 jaar na dato daar nog altijd stof doet opwaaien.
Dreyfus was een Officier in het Frans leger afkomstig uit de Elzas met Joodse roots, hij werd valselijk beschuldigd van hoogverraad (spionage) en levenslang verbannen naar het Duivelseiland. In 1899 werd hij terug vrijgelaten nadat vaststond dat Ferdinand Walsin Esterhazy de werkelijke spion was (hoofdpersonage in deze strip). In 1906 werd Dreyfus helemaal vrijgesproken en in eer hersteld, hij werd terug opgenomen in het Frans leger in de graad van Majoor.
In 2006 werd op de koer van de Militaire School te Parijs, de plaats waar hij 1894 openbaar gedegradeerd werd, ter zijne ere een plechtigheid gehouden die werd bijgewoond door President Chirac
Er zijn verschillende boeken verschenen over dit onderwerp alsook een 5 tal films, de eerste reeds in 1899, de laatste in 1995. De wikipedia pagina is ook niet mis als achtergrond informatie.
Geplaatst op 19/03/2019 Citeren
Avatar
HAWKY
Geplaatst op 19/03/2019