Vasco - De baronnen

Vasco (Nederlands)

Beste forumgenoten,

Gilles Chaillet, de schrijver en tekenaar van Vasco - De baronnen, heb ik nooit kunnen betrappen op het tekenen van een niet bestaand historisch gebouw. Het kasteel waar de familie Hohenzollern woont, kan ik echter nergens terugvinden. (Het is duidelijk niet Burg Hohenzollern.) Heeft iemand enig idee welk kasteel dit betreft?

Mvg,
Pieter
Geplaatst op 06/06/2017 Citeren
Avatar
Pietero
Geplaatst op 06/06/2017
Crew
Avatar Fumetti
3673
Tja, niet zo simpel precies...

Nurnberg had een eigen Burg, was ook een "Burggrafschaft". De bekende burg Hohenzollern ligt er wel zo een 250-300 km vandaan. Weinig waarschijnlijk dat het die burcht is van waaruit de burggraaf zijn rechten deed gelden op de stad.

Vanaf ca 1250 schijnen de Hohenzollerns (de Fränkische tak) als residentie Burg Cadolzburg te hebben gekozen. Het zou dus deze burcht moeten zijn. Die ligt op een dikke 20 km van Nurnberg.

Alleen...Cadolzburg lijkt nog minder op het kasteel uit de tekeningen dan Burg Hohenzollern.

Wat ook wel van belang is ivm jouw vraag is dat de Burg Hohenzollern waar je naar verwijst volledig vernield werd in 1423, dus zowat een kleine eeuw nadat Vasco's verhaal zich afspeelt. Hoe de burcht er dus ten tijde van Vasco uitzag is vermoedelijk niet zoals we ze nu kennen van de vele foto's.

Vermoedelijk heeft Chaillet toch Burg Hohenzollern als basisidee genomen, want er zijn toch wel overeenkomsten als je foto's vergelijkt met zijn tekeningen. Maar het is inderdaad niet helemaal hetzelfde.

We kunnen het hem helaas niet meer vragen...
Geplaatst op 09/06/2017 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 09/06/2017
Crew
Avatar woelfie
4070
Als er iemand een afbeelding kan posten voor hen die geen Vasco verzamelen... het kan misschien wat extra tips opleveren van vakantiegangers.
Geplaatst op 10/06/2017 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 10/06/2017
op Bédéthèque staat er een pagina met het kasteel bij het album

heb toch ook de indruk dat het de Hohenzollernburcht is.
Geplaatst op 10/06/2017 Citeren
Avatar
Chris Van de Meerssche
Geplaatst op 10/06/2017
Crew
Avatar cuppenh
1520
Het album er bij genomen en de twee of drie halveplaatprentjes goed vergeleken met de foto's van het kasteel. Het lijkt niet helemaal. Volgens mij heeft de nauwgezette Chaillet inderdaad enkele elementen van de huidige burcht gecombineerd met de meest waarschijnlijke elementen van voor 1432 om tot een verantwoord gebouw te komen.
Geplaatst op 10/06/2017 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 10/06/2017
Crew
Avatar Fumetti
3673
Maar dan nog is het geografisch weinig waarschijnlijk dat het om de Burg Hohenzollern gaat, volgens mij
Geplaatst op 11/06/2017 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 11/06/2017