Mermaid Project - deel 4

Crew
Avatar Iyo74
6895
Situering van de reeks:
Als fervent liefhebber van de verhalen van Leo, ben ik ook van bij het verschijnen van deel 1 deze reeks met grote gretigheid aan het volgen. Geen off-world verhaal deze maal, wel een dat zich in een vrij dichte toekomst afspeelt (midden 21ste eeuw). De wereld is serieus gewijzigd: het zich almachtig wanende blanke ras moet nu de wet van de sterkste ondergaan en wereldwijd kampt men met een tekort aan traditionele energiebronnen.
Tegen die achtergrond zoekt het internationale Algapower naar nieuwe middelen om de productie van methaan uit algen te verhogen. Om hun doel te bereiken, gaan ze niets uit de weg, ook geen onethische genetische experimenten.

Situering van dit album (sla best over indien de vorige delen niet gelezen zijn):
Algapower voelt de hete adem van de Franse inlichtingendiensten in de nek en zet alles op alles om hun experimenten geheim te houden. Romane en Malik proberen het bedrijf te stoppen, maar Algapower blijkt over heel wat invloeden in de hoge kringen van Brazilië te beschikken. Voor Romane staat er nu echter meer op het spel want haar nichtje is in handen gevallen van het monsterlijke bedrijf.
http://www.sceneario.com/images/planche-bande-dessinee/9782205073904-23588-large-mermaid-project-tome-4-episode-4.jpg
In de 3 vorige delen kregen we stukje bij beetje nieuwe onthullingen die onze blik op het geheel volledig maakten. Dit vierde deel focust vooral op de poging van de protagonisten om de multinational te stoppen en de slachtoffers uit hun handen te bevrijden.
Daardoor bleef ik, in tegenstelling tot de vorige delen, toch wat op m’n honger zitten. Er worden weinig tot geen nieuwe elementen toegevoegd en dit album lijkt meer een aanloop naar de ontknoping te zijn die vermoedelijk volgt in het vijfde deel. Ook bedienen de auteurs zich van enkele minder geloofwaardige ingrepen die naar mijn mening afbreuk doen aan het concept van mogelijk toekomstscenario. Toch blijft het geheel me wel boeien en denk ik wel dat het verhaal op een bevredigende manier kan beëindigd worden. Gezien het lichter verteerbare verhaal spreekt dit album vermoedelijk vooral een jonger publiek aan.

Ook het tekenwerk van Simon laat uitschijnen dat dit waarschijnlijk het doelpubliek is. Het is puik en duidelijk werk zonder veel geëxperimenteer. Een streepje bloot is niet vermeden, maar dat is vrij braaf en uit de verte, waardoor kinderen allerminst gechoqueerd zullen worden.

Besluit: ik vind dit een meer dan behoorlijke reeks vinden, maar sloot dit deel toch af met een iets minder enthousiast gevoel.
Geplaatst op 18/11/2017 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 18/11/2017