Little England 2 - Koningscobra

Crew
Avatar Iyo74
6892
Koningscobra is het sluitstuk van de eerste cyclus van “Little England”. Voor een bespreking van het begin, getiteld ‘Ruby’, kan je HIER terecht.

Birma 1941. De 16-jarige Jonathan is verliefd geworden op de plaatselijke sensuele danseres Ruby. In tijden van oorlog en spionage een gevaarlijke aangelegenheid. Het een en ander leidt ertoe dat een prijs wordt gezet op het hoofd van de jongeman. De Birmaanse rebellen zitten dan ook snel op z’n huid. Dat, noch z’n vader, houden hem tegen om op zoek te gaan naar z’n grote liefde. Dat zijn leeftijdsgenote Becky op haar beurt verliefd is op Jonathan, maakt de zaken er niet eenvoudiger op...
https://www.bedetheque.com/media/Planches/PlancheA_320822.jpg
Jean-Claude Van Rijckeghem pende een vlot leesbaar verhaal neer tegen de achtergrond van WOII aan de vooravond van de aanval van de Japanners op Pearl Harbor. De echte oorlog eist hier echter niet de hoofdrol op maar dient wel als achtergrond voor een liefdes- en spionageverhaal. De auteur heeft ervoor gekozen om een goed verteerbare vertelling te brengen dat gesmaakt zal worden door een ruim publiek. Dat lukt hem uitstekend doordat de onderlinge relaties goed zijn uitgewerkt en door z’n keuze voor jonge hoofdpersonages. Ook is er heel wat actie aanwezig waardoor de vaart er goed in blijft. Bovendien is dit geen loodzwaar (oorlogs)verhaal, maar anderzijds is het ook geen luchtig verhaal doordat er heel wat dramatiek aanwezig is en doordat humor ontbreekt. Die keuzes waren naar mijn gevoel de juiste: qua sfeer zit het alleszins goed.

Thomas Du Caju heeft z’n tekentalent al laten zien in de reeks Betty & Dodge en enkele andere albums. Ook dit album is goed getekend en kan mij erg bekoren. Dat komt onder andere door zijn veelvuldig gebruik van schaduwlijnen en de juiste kleurkeuze die een voor dit album passende sfeer creëren.

Besluit: geen loodzwaar oorlogsverhaal, wel aangename en eerder licht verteerbare kost die vol actie en spanning zit. Ik zeg geen nee tegen verdere delen.
Geplaatst op 23/01/2018 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 23/01/2018