De smurfen zijn terug

Hoe vaak heb ik wel niet op mijn regelmatige tripjes naar Brussel en op vakanties in Frankrijk met de Franse integrales van 'Les Schtroumpfs' in mijn handen gestaan... ik weet het niet meer.

Het vage landschap waarin deze strip in het Nederlandstalig taalgebied zich verkeert was daarbij wel een constant stemmetje in mijn achterhoofd, die mij naar deze integrales trok. Dupuis werd Lombard, Lombard werd Cartoon Creation en daarna de Standaard.

Een uitgeverij van wie ik niet verwachtte dat zij een Smurfen integrale zouden uitbrengen met dezelfde inhoud als 'die Franse'.
Immers alle leuke dingen in die integrales zijn eigendom van Dupuis!

Wat ben ik blij dat ik de verleiding voor die Franse uitgaves toch iedere keer heb weerstaan. De Standaard Uitgeverij brengt de komende 2 jaar de Smurfen integraal op de markt in 4 kloeke delen EN voorzien van heel veel moois uit de Dupuis stal.
Zelfs de covers van de albums dragen het Dupuis logo en dat terwijl dat nu toch echt als slappe kaft een Standaard uitgave is.

Ik heb het 1e deel dat nu in de winkel ligt nog niet naast een Franse gelegd en gezien de ervaring met Johan en Pirrewiet, waar we in Nederland een wat uitgedunde versie kregen ten opzichte van de Franse, zullen we ook nu wel het e.e.a. missen.

Maar wat een plezier heb ik beleefd aan het lezen van de 1e integrale. Naast het pracht dossier dat je echt op je gemak moet lezen, hebben de verhalen zelf nog niets van hun frisse humor verloren.
Eigenlijk nog leuker dan Johan en Pirrewiet. De zwarte smurfen kan je ook lezen in de originele vorm als micro-boekje en de Smurfuhrer leest nu nog steeds weg alsof je een deja-vu hebt met de huidige politieke toestanden in de wereld.
Het eerste verhaal waarin de Smurfin optreedt, waarin het recept voor het maken van een vrouw op z'n zachts gezegd discutabel is (maar wel grandioos natuurlijk :-) ), blijft een juweeltje.

Hulde aan de Standaard Uitgeverij voor zo'n mooie uitgave.

Op naar de 2e integrale die in April moet uitkomen.... GNAP! GNAP!
Geplaatst op 02/03/2018 Citeren
Avatar
RoyvdPijl
Geplaatst op 02/03/2018