Hulp gevraagd herkennen strips uit jeugd (70-80)

Avatar G1967
5
Ik zou graag enkele strips identificeren die ik in mijn jeugd, dus ergens tussen 1973 en 1980, gelezen heb. Niet dat ik echt veel hoop koester, want de gegevens die ik herinner zijn vrij gering.

1) een strip waar ik slechts enkele bladzijden van gelezen heb, in een of andere verzameling. Een personage (ik DENK een Spaanse matroos of soldaat uit de XVI of XVII eeuw) bevind zich in een donkere onderaardse ruimte. Met een fakkel ziet hij rond zich een aantal graftombes. Op elk is een inscriptie met twee jaartallen, stellig jaar van geboorte en van overlijden. Hij stelt veronthutst vast dat, in dat geval, ieder die daar begraven ligt exact hetzelfde enorm getal jaren geleefd heeft (kan niet herinneren hoeveel maar ik denk zowat rond de 140). Dan komt hij op een graftombe met zijn eigen naam. En daar eindigt wat ik ervan gelezen heb.

2) Iemand komt aan als gast in een villa. Hij (of zij, niet zeker) ziet een soort schim, vrouwelijk figuur, in een kleerkast. Als hij hierover met de gastheer spreekt vind die de verschijning op zich heel normaal, maar verbaasd zich erover dat het op een andere dag van de week als gebruikelijk gebeurd is. Ook dit waren enkele pagina's in een bundel.Ik DENK dat het in een album van Robbedoes stond, maar anderzijds meen ik me ook te herinneren dat in dezelfde album ook een verhaal van de "opgang en ondergang van het keizerrijk Trigie" stond, en voor zover ik weet is die nooit in Robbedoes verschenen... Misschien een Ohee collectie?

3) Zeker in de Ohee stonden korte komische verhalen over twee buitenaardse wezens die constant de vrede op aarde wouden redden door het goud van Fort Knox in... peenschijven te veranderen. Meer herinner ik er niet van.

4) Tenslotte, een strip die verscheen in "het rijk der vrouw" ongeveer ter zelfde tijde als Bob Morane, iets later. Gaat ook over een Spaanse soldaat en had zijn typisch Spaanse naam - die ik me dus niet herinner - als titel. Enige scene die ik kan herinneren: het hoofdpersonage word verwond en gevangengenomen, gefolterd met gloeiende ijzers en bedankt daarna de beul die alzo z'n wonden heeft toe geschroeid.

Hartelijk bedankt aan de experts die me kunnen aan de titels van deze stripreeksen helpen.
Geplaatst op 17/08/2019 Citeren
Avatar
G1967
Geplaatst op 17/08/2019
Crew
Avatar woelfie
4070
Ik heb m'n hersens zitten pijnigen, maar geen van deze verhalen zegt me iets.
Maar er zijn grotere experts op deze site, dus iemand zal je wel ergens op weg kunnen helpen.

Succes!
Geplaatst op 17/08/2019 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 17/08/2019
Crew
Avatar sennim
409
Die eerste drie doen ook bij mij geen belletje rinkelen. Maar die scene uit punt 4 zou zo uit Ramiro kunnen komen die in die periode inderdaad in Het rijk van de vrouw werd voorgepubliceerd (hoewel de exacte scene zoals door jou beschreven me niet bekend voorkomt, ondanks dat Ramiro de nodige keren werd gevangengenomen).
Geplaatst op 17/08/2019 Citeren
Avatar
sennim
Geplaatst op 17/08/2019
4) Hoewel geen held met Spaanse naam maar deze scène doet me sterk denken aan een scène uit het stripalbum; Bruce J. Hawker 1 Koers Gibraltar. Bladzijde 41. Door W. Vance.
Verhaal speelt zich af tijdens de oorlog tussen Engeland en Spanje. (Rond1800).
Geplaatst op 18/08/2019 Citeren
Avatar
Verwijderde gebruiker
Geplaatst op 18/08/2019
Avatar G1967
5
Origineel geplaatst door sennim
Die eerste drie doen ook bij mij geen belletje rinkelen. Maar die scene uit punt 4 zou zo uit Ramiro kunnen komen die in die periode inderdaad in Het rijk van de vrouw werd voorgepubliceerd (hoewel de exacte scene zoals door jou beschreven me niet bekend voorkomt, ondanks dat Ramiro de nodige keren werd gevangengenomen).

Ik denk inderdaad dat het Ramiro was... Hartelijk bedankt! Alhoewel het vooral nr 1 en 2 Zijn die ik echt graag zou plaatsen.
Geplaatst op 19/08/2019 Citeren
Avatar
G1967
Geplaatst op 19/08/2019
Avatar G1967
5
Origineel geplaatst door HeinM
4) Hoewel geen held met Spaanse naam maar deze scène doet me sterk denken aan een scène uit het stripalbum; Bruce J. Hawker 1 Koers Gibraltar. Bladzijde 41. Door W. Vance.
Verhaal speelt zich af tijdens de oorlog tussen Engeland en Spanje. (Rond1800).

Misschien ben ik dan twee dingen door elkaar aan't halen... het is ook meer dan 40 jaar geleden, en ik had toen pas leren lezen :-) Hartelijk bedankt, en moest je noch iets te binnen schieten voor de andere drie... ;-)

PS verscheen "Koers naar Gibraltar" soms ook in het rijk der vrouw? Ik ben 99% zeker dat ik die scene daar heb gelezen.
Geplaatst op 19/08/2019 Citeren
Avatar
G1967
Geplaatst op 19/08/2019
Origineel geplaatst door G1967
Origineel geplaatst door HeinM
4) Hoewel geen held met Spaanse naam maar deze scène doet me sterk denken aan een scène uit het stripalbum; Bruce J. Hawker 1 Koers Gibraltar. Bladzijde 41. Door W. Vance.
Verhaal speelt zich af tijdens de oorlog tussen Engeland en Spanje. (Rond1800).

Misschien ben ik dan twee dingen door elkaar aan't halen... het is ook meer dan 40 jaar geleden, en ik had toen pas leren lezen :-) Hartelijk bedankt, en moest je noch iets te binnen schieten voor de andere drie... ;-)

PS verscheen "Koers naar Gibraltar" soms ook in het rijk der vrouw? Ik ben 99% zeker dat ik die scene daar heb gelezen.


De reeks starten ergens eind jaren '70 in Het Rijk der Vrouw later verhuisde de reeks naar Kuifje.
De kans is dus erg groot dat je het inderdaad gelezen hebt in Het rijk der Vrouw.
Geplaatst op 19/08/2019 Citeren
Avatar
Verwijderde gebruiker
Geplaatst op 19/08/2019
Crew
Avatar Veter
7825
Ik heb een pagina gevonden uit 'Koers naar Gibraltar', HeinM lijkt hier inderdaad gelijk te hebben, dit lijkt de scene te zijn die je zoekt:

http://strips.veterpro.net/stripinfo/beeld/img42.jpg
Geplaatst op 19/08/2019 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 19/08/2019
Avatar G1967
5
Origineel geplaatst door Veter
Ik heb een pagina gevonden uit 'Koers naar Gibraltar', HeinM lijkt hier inderdaad gelijk te hebben, dit lijkt de scene te zijn die je zoekt:


Ja, dat is'm inderdaad... Ik heb dus twee strips door mekaar gehaald. Dank aan iedereen, en natuurlijk blijf ik hopen voor de andere drie.
Geplaatst op 19/08/2019 Citeren
Avatar
G1967
Geplaatst op 19/08/2019
Crew
Avatar sennim
409
Origineel geplaatst door G1967
Ja, dat is'm inderdaad... Ik heb dus twee strips door mekaar gehaald.


Op zichzelf niet zo verwonderlijk, zowel Bob Morane, als Ramiro, als Bruce J. Hawker (die in 1976 inderdaad in Het rijk der vrouw begon alvorens de overstap naar Kuifje) waren in die periode door William Vance getekend...
Geplaatst op 20/08/2019 Citeren
Avatar
sennim
Geplaatst op 20/08/2019
Avatar G1967
5
Origineel geplaatst door sennim
Origineel geplaatst door G1967
Ja, dat is'm inderdaad... Ik heb dus twee strips door mekaar gehaald.


Op zichzelf niet zo verwonderlijk, zowel Bob Morane, als Ramiro, als Bruce J. Hawker (die in 1976 inderdaad in Het rijk der vrouw begon alvorens de overstap naar Kuifje) waren in die periode door William Vance getekend...


Dat heeft zeker mijn verwarring bevorderd.

Ik wou ook nog even toevoegen betreffende het eerste verhaal dat ik zoek: Ik MEEN te herinneren dat het personage Spaans was en uit de tijd van Filips de tweede of Keizer Karel, maar ik kan niet echt zeggen waarom. Misschien zij hij eens "carramba", of was hij met een helm en harnas gekleed... Maar de experts die me willen helpen zouden zich niet door deze details moeten laten ontmoedigen, misschien zijn mijn herinneringen als kind ook hier niet 100% correct. Hetgeen me zeker bijgebleven is, zijn die graftombes (allez, grote marmeren dingen, waarschijnlijk graftombes) en vooral dat op elke een naam en een tijdspanne van exact dezelfde aantal jaren was aangeduid, een aantal ver over de honderd. En wat ook zeker is is dat het personage op een tombe met zijn naam stoot. Ik heb dit (vrij indrukwekkend, althans voor een kind van zes of zeven) dus gelezen in een collectie-album, enkel 2 of 3 pagina's- Geen idee of het een lang verhaal was, deel van een serie of wat. Misschien was het eigenlijk wel iets SF-achtig, zoals heel veel voorkwam in die tijd. Ook sommige Bob Morane verhalen, moest je er twee pagina's uitnemen, zouden een historisch verhaal kunnen lijken.
Geplaatst op 21/08/2019 Citeren
Avatar
G1967
Geplaatst op 21/08/2019
Avatar Wijnand
230
Het eerste verhaal waar je naar op zoek bent is Satanseiland, een avontuur van Alain d'Arcy, getekend door een van de 5 beste tekenaars ter wereld, Hans G. Kresse
Geplaatst op 17/09/2021 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 17/09/2021
Avatar Wijnand
230
Nummer 2 zou de strip Kraaienhove kunnen zijn, maar dat zou ik moeten nakijken, Werd o.a. in het weekblad PEP gepubliceerd. Trigie stond o.a. in het weekblad Sjors.
Geplaatst op 17/09/2021 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 17/09/2021