Buck Danny

Crew
Avatar Fumetti
3673
Iemand een idee of de kortverhalen in het nieuwe Buck Danny album ook in de integrales terecht komen?
Geplaatst op 04/08/2020 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 04/08/2020
Crew
Avatar sennim
409
Ja...de bevestiging staat of Stripspeciaalzaak.be...leek me al stug dat ze er niet in zouden komen...de meesten (m.u.v. een paar van Bergese) staan zelfs in de oude integrale van de jaren 80 van de vorige eeuw....
Geplaatst op 09/08/2020 Citeren
Avatar
sennim
Geplaatst op 09/08/2020
Crew
Avatar Fumetti
3673
Had het ook gelezen op de bespreking op de site van SSZ. Vroeg me zelfs af of mijn berichtje mee aanleiding tot het vermelden kon zijn :-)
Geplaatst op 14/08/2020 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 14/08/2020
Helaas zijn de kortverhalen over Buck Danny ook met deel 2/2 niet compleet, te weten:

- in deel 15 der 1e generatie Buck Danny integralen (bundels/omnibussen) staat Buck Danny WO-II kortverhaal "De Mascotte" van Francis Bergèse (plus in Spirou #3000 (1995), 6 pagina's;
- in de alleen in Frankrijk gebundelde Buck Danny delen 41 t/m 43 ("Alerte Nucléaire") uit 2015 staat ook het Buck Danny WO-II kortverhaal "De Lafaard", eveneens van Francis Bergèse (9 pagina's);
- In Spirou #4000 en #4001 staat Buck Danny kortvelhaal/humoresk "Bug Danny"; scenario + tekeningen: Jean-Micel Arroyo (2x 2 pagina's);
- in Spirou #4108 ( 2017) het Buck Danny kortverhaal "L'invétable recontre"; scenario + tekeningen: Francis Marniquet
(2 pagina's)
- met de introductie van Tanguy & Laverdure Classic deel 1 is er kortverhaal "La rencontre" verschenen (16 pagina's), waarin Buck Danny & Co Michael Tanguy en E. Laverdure elkaar in Frankrijk ontmoeten: Van Fred. Zumbiehl (scenario) André Le Bras (tek.).

Waarom niet deze kortverhalen MET ook Buck Danny geplaatst in 2e deel, maar wel kortverhalen ZONDER Buck Danny?!
Geplaatst op 24/10/2020 Citeren
Avatar
Susan Holmes
Geplaatst op 24/10/2020
Crew
Avatar woelfie
4090
Je hebt volledig gelijk.
Al ben ik geen Buck Danny fan, maar ik erger me ook dood aan "integrales" die niet integraal zijn.

Net gelezen dat er weer een nieuwe reeks van Guust Flater uitkomt, die weer vollediger is dan de vorige integrale... waar blijft me het halen (in plaats van gewoon "de volledige Robbedoes-avonturen van Guust Flater" te maken, dat kan toch niet zo moeilijk zijn)
Soms spelen ze het slim, bv Taco Zip INT 1 Zuigen met de tenen! was aangekondigd als integrale, maar dat staat nergens op het album, want het is ook geen integrale (de eerste stroken uit Robbedoes, waar bv. het personage Taco Zip in voorkomt, zijn bv niet opgenomen).
Dan zijn de Franse uitgaven toch veel consistenter.
Geplaatst op 24/10/2020 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 24/10/2020
Omdat die Buck Danny Kortverhalen (voorgepubliceerd in Spirou/Robbedoes) al in beide integrale versies hebben gestaan, zijn deze 2 gebundelde Kortverhalen albums dit keer als extra nog op een groter formaat (32 x 24 cm.) uitgegeven: althans, alleen in Frankrijk en Duitsland. Maar de NL-taal editie is in het standaard formaat uitgegeven...

Verder als lokkertjes het 1e deel met nu ingekleurd verhaal over de Bismarck en het 2e deel met een nieuw kortverhaal over Buck Danny tijdens de Koreaanse oorlog.
Dit verhaal is getekend door Giuseppe de Luca. Vermoedelijk als test of hij geschikt is om de ontslagen Jean-Michel Arroyo op te volgen. ( Aan de de gezichten der bekende personages moet hij echter nog werken, en is André Le Bras de opvolger van Arroyo geworden).

Verder ontbreekt voor deze gebundelde kortverhalen blijkbaar het bronmateriaal: te veel verhalen zijn gescand uit oude Spirou's/Robbedoezen. Met als gevolg minder scherpe tekeningen. Om kopieer-verlies te verdoezelen is e.e.a. tijdens drukproces opgehaald, waardoor tekeningen ook nog eens dichtslibben.
In genoemde integralen is de afdrukkwaliteit van deze kortverhalen duidelijk beter.

De Buck Danny Integralen zijn ook niet integraal. De 1e generatie heeft per verhaal een 1 pagina groortte voorwoord van scenarist Jean-Michel Charlier. Eerder bundels/omnibussen te noemen.
De 2e generatie Integralen heeft dossiers, maar Jean-Yves Brouard, de biograaf van J.-M. Charlier http://jmcharlier.com/index.html is niet geraadpleegd. Op het forum van de Franse stipsite BDGest vermeldt hij steeds aanvullingen en correcties op deze integralen. Verder zijn ook niet alle kortverhalen hierin opgenomen.
Geplaatst op 25/10/2020 Citeren
Avatar
Susan Holmes
Geplaatst op 25/10/2020