Uitspraak Marc Sleen

Beste

Ik heb op dit forum al eerder een vraag geplaatst, ik werk namelijk aan een scriptie in verband met racisme in stripverhalen. Vorige week vond ik op het interent de volgende uitspraak van Marc Sleen: ‘Mij is racisme verweten omdat ik Arabische vrouwen als profiterende steuntrekkers aan een ziekenhuis tekende […] Ach, kom. Men heeft me ook verweten dat ik negers met dikke lippen en neuzen tekende […] In die tijd hadden ze kritiek op alles. Je mocht niet spotten met zwarten en paters, op het eind mocht ik niets [sic] eens meer spotten met Arabieren, Walen en zeker niet met Vlamingen' (De Weyer 2016). Vooral het stukje over Arabische vrouwen aan een ziekenhuis interesseert me, maar kan iemand me misschien zeggen in welke strip van Nero zo'n scène voorkomt aub? Zelf heb ik al gezocht, maar ik heb niet alle strips in mijn bezit en ik kan zo'n scène niet vinden.

Alvast bedankt, met vriendelijke groeten,

Nele Daems (masterstudente aan de Universiteit Antwerpen)
Geplaatst op 25/04/2021 Citeren
Avatar
Nele_Daems
Geplaatst op 25/04/2021
Avatar Lestat
119
Kan je misschien wat meer info geven van waar je die info hebt? Met "De Weyer 2016" kom ik niet zo ver. Ik kan het met de context misschien wel makkelijker vinden. Het is ook niet per se een Nero.
Geplaatst op 26/04/2021 Citeren
Avatar
Lestat
Geplaatst op 26/04/2021
Crew
Avatar woelfie
4070
Ik denk dat het over dit artikel gaat over het overlijden van Sleen in 2016:
https://www.demorgen.be/nieuws/ik-ben-zoals-nero-heel-koppig-en-egoistisch~b0d7a05c/
Een artikel in de morgen van de hand van Geert De Weyer, bekend striprecensent.

Als ik tijd heb deze week zal ik eens mijn (beperkte) collectie doorlopen of ik iets van deze strekking vind.
Geplaatst op 27/04/2021 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 27/04/2021
Inderdaad, het komt uit dat interview!

Origineel geplaatst door woelfie
Ik denk dat het over dit artikel gaat over het overlijden van Sleen in 2016:
https://www.demorgen.be/nieuws/ik-ben-zoals-nero-heel-koppig-en-egoistisch~b0d7a05c/
Een artikel in de morgen van de hand van Geert De Weyer, bekend striprecensent.

Als ik tijd heb deze week zal ik eens mijn (beperkte) collectie doorlopen of ik iets van deze strekking vind.
Geplaatst op 27/04/2021 Citeren
Avatar
Nele_Daems
Geplaatst op 27/04/2021
Avatar Lestat
119
Uit de context leid ik af dat het uit een "later album" komt (na 1990), maar daar heb ik er zoveel niet van. Volgens mij zal dat ook maar een klein detail zijn.
Geplaatst op 30/04/2021 Citeren
Avatar
Lestat
Geplaatst op 30/04/2021
Klopt inderdaad, het gaat over een enkele scène vermoed ik, dat is niet zo makkelijk terug te vinden! In ieder geval bedankt :)

Origineel geplaatst door Lestat
Uit de context leid ik af dat het uit een "later album" komt (na 1990), maar daar heb ik er zoveel niet van. Volgens mij zal dat ook maar een klein detail zijn.
Geplaatst op 02/05/2021 Citeren
Avatar
Nele_Daems
Geplaatst op 02/05/2021
Kuifje in Afrika is een voorbeeld van wat je zoekt.
Geplaatst op 09/02/2022 Citeren
Avatar
Belgium Comics
Geplaatst op 09/02/2022
Crew
Avatar Veter
7823
Origineel geplaatst door Belgium Comics
Kuifje in Afrika is een voorbeeld van wat je zoekt.


Misschien toch de vraag eens goed lezen? ;-)
Geplaatst op 09/02/2022 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 09/02/2022