De vreemde vogel – Deel 2 – De grote Sarah.

Avatar Pjotr.m
63
De vreemde vogel – Deel 2 – De grote Sarah. - Cédric Simon en Eric Stalner.


Mijn vorige recensie sloot ik af met ‘Ik vond dit een boeiend boek en een veelbelovende serie’.

Het tweede deel van deze ‘serie’ kwam verrassend snel na het eerste deel. En wat bleek?
Dit verhaal bestond slechts uit 2 delen.
Meestal vindt ik het niet erg om one-shots of verhalen in 2 delen te kopen. Om nog meer langlopende reeksen te beginnen volgen zal ik eerst plaats moeten maken in mijn stripkast… maar wat moet er dan eerst uit de schappen verdwijnen? Een moeilijke keuze.
Maar dit ter zijde.

Eigenlijk komt het er op neer dat ik van dit verhaal iets meer had verwacht.
Het eerste deel was een mooie aanzet naar iets veelbelovends. Maar het tweede deel gaat plots razendsnel. Het verhaal moet verteld… de kleine Eugénie kent haar rol en via een mooi staaltje oplichterij worden de onhebbelijkheden van Sarah Bernhardt en haar bourgeois entourage afgestraft. En alles loopt goed af. Punt andere lijn.

We wisten wel dat dit een verhaal was van de confrontatie tussen verschillende klassen, maar uiteindelijk wordt dit verhaal naar mijn mening een beetje te ongeloofwaardig en te sprookjesachtig.
Bovendien had ik iets meer avontuur verwacht. Het lijkt alsof het verhaal te uitgebreid is om in een 2-acter te persen. Alles wordt in dit 2e deel in ”rush” verteld. Een minder snel tempo en wat meer ‘luchtigheid en uitweiding’’ waren misschien beter geweest om dit emotioneel verhaal op een authentieke wijze te vertellen .

Er was dus misschien plaats voor een derde deel… al spreek ik nu tegen mijn eigen boekenkastprobleem.

Uiteraard blijft dit wel perfect in beeld gebracht en is het een plezier om het te lezen. De figuren worden op een prachtige wijze en met veel karakter opgevoerd door Eric Stalner.
Al bij al dus wel een leuk verhaal maar een setting waar meer in zat. Al hebben we dit bij ander werken van Stalner nog al wel eens gezien dacht ik.


Pjotr 12-07-2021
Geplaatst op 13/07/2021 Citeren
Avatar
Pjotr.m
Geplaatst op 13/07/2021