Travis 13 - Ijzeren killers

Crew
Avatar Iyo74
6895
Travis is verdwenen in het woelige Mexico waar een enorme oorlog om de macht woedt. De narco’s staan op het punt de strijd te winnen en Vlad zal al zijn talenten moeten ontplooien om zijn vriend terug te vinden. In de jungle van Chiapas krijgt hij, behalve met de narco’s, ook af te rekenen met geruïneerde soldaten en losgeslagen cyborgs. Ondertussen zet Travis alles op alles om de VN een ultieme kans te geven om op een legale manier tussenbeide te komen in het conflict.

Met de nieuwe cyclus, die startte met het album ‘De kinderen van Marcos’, heeft het vaste auteursduo Duval en Quet een nieuwe weg ingeslagen. Een oorlog die zich hoofdzakelijk afspeelt in de jungle biedt alweer een heel andere blik op het universum dat beide heren creëerden. Het verhaal heeft bovendien genoeg vaart en bevat voldoende nieuwe elementen om de reeks een nieuw elan te geven en een voortzetting van de reeks te verantwoorden. Artificiële Intelligentie speelt, in tegenstelling tot de eerdere cycli, (voorlopig?) een minder prominente rol en het ruimte-deel is grotendeels afwezig. Er blijven wel een aantal hoogtechnologische zaken van belang, zodat het SF-gehalte nog steeds (beperkt) aanwezig is.
Gelukkig voor de lezer, geeft dit tweede deel in de cyclus ‘De kinderen van Marcos’ antwoord op verschillende vragen die zich in album 12 opdrongen. Langzaam wordt de rol van Pacman en Travis in het hele conflict duidelijk. De auteurs zijn duidelijk niet van plan om lang rond de pot te draaien en dat is enkel maar toe te juichen.

Wat de tekeningen betreft: die wisselen nogal van kwaliteit. Ik heb regelmatig de indruk dat in bepaalde tekeningen minder werk is gestoken. Meer zelfs: soms voelt het voor mij aan alsof er twee verschillende tekenaars aan het werk waren. Jammer voor een reeks die toch reeds z’n waarde heeft bewezen.

Besluit: ondanks de bedenkingen bij het tekenwerk, maar dankzij de nieuwe wending sedert het vorige album, is dit zeker een leeswaardig album te noemen!
Geplaatst op 12/10/2021 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 12/10/2021
Crew
Avatar Surya
13250
Dit is een van die reeksen die ik overweeg verder te kopen als ik nog eens in Europa ben, maar 't zal er van afhangen hoeveel plaats er in de koffers beschikbaar zal zijn. Het is geen topreeks, maar ik heb ze wel altijd graag gelezen.
Geplaatst op 12/10/2021 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 12/10/2021