1984, Big Brother is watching you

Dat de rechten van de roman “1984” in 2021 vrij kwamen is duidelijk, in het Frans werden er vorig jaar meerdere uitgaven gepubliceerd over 1984. Echter degene die dit jaar een prijs kreeg van FNAC is 1984 door Coste, en terecht.
Héél blij dat uitgeverij Concerto Books deze graphic novel vertaalde.
Tekenaar Xavier Coste (Frankrijk, °1989) die we bij ons kennen van de strip “ Op drift” was al van zijn 15de geïnteresseerd in de aanpassing van deze roman. De tekeningen die hij toen maakte waren al een voorbode van wat hij nu tekent voor de adaptatie van “1984”.
Coste werkt ook in de reclamewereld waardoor hij rustig de tijd kan nemen om zijn strips van de nodige finesse te kunnen voorzien.
3 jaar terug stelde hij dit project voor aan de uitgever maar deze was niet echt happig. Het enthousiasme van de auteur echter deed de uitgever uiteindelijk akkoord gaan en dit enthousiasme werkte aanstekelijk want na drie jaar staan zowel uitgever als auteur te glunderen met hun nieuwe strip.
Dat het 3 jaar duurde om de aanpassing te verwezenlijken is duidelijk te zien en te lezen in de strip. Het is echt een pareltje geworden.
Het mooie is dat de auteur zeer getrouw alle teksten bijna letterlijk overnam, maar het zo wist om te toveren in een stripverhaal dat, zelfs al ben je niet vertrouwd bent met het werk van George Orwell, je dit zeer begrijpelijk kan lezen. Meer zelfs, het is een spannend en coherent verhaal ondanks de complexe context en verhaallijn.
Dit was ook duidelijk de opzet van de auteur: het zo representatief mogelijk neertekenen en vertellen van de inhoud en sfeer van deze roman.
De strip telt 220 pagina’s maar oorspronkelijk waren er 80 minder. Deze extra pagina’s waren noodzakelijk om het verhaal de nodige leesbaarheid en intensiteit te geven. Daar de tekenaar niet onder tijdsdruk stond en ook nog een ander beroep had kon hij zich dit gelukkig permitteren.

Fijn toch dat dankzij deze adaptatie je nu ook je cultuurniveau wat kan opkrikken.
1984 is gepubliceerd in 1949, meer dan 70 jaar terug, en vertelt een dystopisch verhaal over hoe de toekomst er uit zal zien in 1984! Het verhaal gaat over een onmogelijk liefde, de impact van de media, de politiek, de macht, het geweld, enz… kortom de hele maatschappij wordt vrij radicaal voorgesteld.
Big Brother is een metaforische figuur van het totalitaire en politie regime van een controlemaatschappij geworden met een zeer grote beperking van de vrijheden.
1984 is trouwens niet zomaar gekozen maar is het is de omkering van de cijfers 48 van het jaar 1948 waarin Orwell het boek schreef.
Het mooie is dat dit verhaal dankzij deze opfrisbeurt leesbaarder geworden is voor iedereen en dat ook iedereen zich aangesproken voelt door deze roman.
Waarom? Wel omdat deze roman juist geschreven is voor de grote massa en daardoor iedereen zich kan en zal herkennen. De thema’s zijn bijzonder actueel vooral nu met de coronacrisis. Dit maakt het bijzonder interessant en als lezer blijf je steeds geboeid vanaf de eerste pagina.
Tekenaar Coste Xavier maakte het verhaal nog aangenamer en vlotter door een viertal kleuren te gebruiken die elk verband houden met een thema en hoofdstuk uit het boek.
Geel en blauw staat voor het publieke optreden.
Grijs en bordeaux staat voor het intieme van het hoofdpersonage.
Grijs en blauw zal je zelf moeten ontdekken… want dit is een bijzonder kantelmoment in het boek.
Rood en geel staat voor de finale van het boek, net zoals je geprojecteerd zou worden in de affiche van Big Brother is watching you.
Ook de architectuur is zeer belangrijk in deze roman, die is prominent aanwezig en is bijna een personage in het album. Daarvoor deed de auteur veel opzoekingswerk in Parijs, meer bepaald Noisy-le-Grand en ook wat Russische gebouwen.

Het tekenwerk verveelt nooit en de indeling en kleuren schakeringen zorgen dat je bij ieder plaatje even blijft stilstaan. Het leestempo blijft rustig en aangenaam tegen een toch wel dolgedraaide en harde realiteit.
Je moet ook wel de tijd nemen om bij iedere pagina de intimiteit en de spanning te voelen anders mis je de hele input.

Dit alles wordt je als lezer wel gemakkelijk gemaakt doordat je door de dubbele pagina’s zonder tekst, je de nodige adempauzes maakt om het verhaal te laten doordringen en aangenaam leesbaar te maken.
De boekvorm is vierkant en dit heeft duidelijk een impact op het lezen. Een goede en verassende keuze.

Deze adaptatie bewijst dat het stripverhaal en klassieke literatuur een mooi huwelijk kan zijn.
Héél sterk aanbevolen.
Geplaatst op 10/02/2022 Citeren
Avatar
Filip Troch
Geplaatst op 10/02/2022
Avatar Iyo74
6792
Mooie recensie. Redenen genoeg om dit album op m'n verlanglijst te zetten. En laat ik binnenkort net jarig zijn... :-)
Geplaatst op 12/02/2022 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 12/02/2022