X'ed Out trilogie

X'ed Out, The Hive en Sugar Skull vormen samen een trilogie. In het NL en het FR is dit in orde in de databank. Maar de Engelstalige uitgaven zitten alledrie onder een andere reeks. Kan dit misschien aangepast worden?
Geplaatst op 01/05/2022 Citeren
Avatar
carrejans
Geplaatst op 01/05/2022
Crew
Avatar Veter
7823
Nee, in het Engels zijn die als aparte reeksen uitgegeven. We laten dit dus best staan.
Geplaatst op 01/05/2022 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 01/05/2022
Deze begrijp ik echt niet. Was al van begin duidelijk dat dit een trilogie ging worden. "Trilogy" staat letterlijk op de achterkant van deel 2.
Nu staan de delen alledrie verspreid over "Mijn Collectie", terwijl ze wel degelijk samen 1 reeks vormen. En in het NL en FR staan ze wel onder dezelfde reeks. Is toch alleen maar verwarrend zo...

De trilogie is trouwens ondertussen verzameld uitgebracht in "Last Look".
The epic trilogy that began with X'ed Out, continued in The Hive, and concluded in Sugar Skull is now available in one volume.
Geplaatst op 01/05/2022 Citeren
Avatar
carrejans
Geplaatst op 01/05/2022
Crew
Avatar Surya
13237
Tja, dit is duidelijk open voor discussie. Zijn het losse uitgaves die gelinkt zijn of is het een reeks zonder echte reeksnaam? Ik weet het ook niet hoor.
Geplaatst op 01/05/2022 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 01/05/2022
Crew
Avatar Veter
7823
Ik ontken het verband ook niet, de verhalen zijn inderdaad gelinkt. Maar ze zijn wel degelijk uitgegeven als aparte graphic novels, en staan dus correct in de databank.
Geplaatst op 02/05/2022 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 02/05/2022
De verhalen zijn niet enkel gelinkt, het is gewoonweg een doorlopend verhaal.

Hier een interview met Charles Burns ten tijde van het verschijnen van deel 1. De schrijver zelf heeft het over een "reeks naar het voorbeeld van Kuifje" en een "trilogie". https://www.cbr.com/charles-burns-is-xed-out/

Duidelijker kan het voor mij niet zijn...
Geplaatst op 02/05/2022 Citeren
Avatar
carrejans
Geplaatst op 02/05/2022
Bij Bilal hebben jullie toch ook zelf aparte uitgaves gegroepeerd??? Er was eens 'n voorbijganger...
Daar vind ik dat eerlijk gezegd veel straffer.
Geplaatst op 02/05/2022 Citeren
Avatar
carrejans
Geplaatst op 02/05/2022
Crew
Avatar Veter
7823
Ik zal nog eens herhalen dat ze uitgegeven zijn als aparte graphic novels, niet als een reeks. Ze staan dus correct in de databank.
Geplaatst op 02/05/2022 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 02/05/2022
Kan je dan iets meer info geven aub, zodat ik kan bijleren voor de toekomst? Ik leer graag bij.

1. Hoe kan je aantonen dat de ENG versie van X'ed Out reeks als aparte graphic novels zijn uitgegeven?
2. Hoe kan je aantonen dat de NL en de FR versie van X'ed Out als reeks/trilogie zijn uitgegeven?
3. Hoe kan je aantonen dat "Er was eens een voorbijganger...", incl. De Jacht en De Falangisten, als reeks zijn uitgegeven?

Merci!
Geplaatst op 02/05/2022 Citeren
Avatar
carrejans
Geplaatst op 02/05/2022
Crew
Avatar Surya
13237
Origineel geplaatst door carrejans
3. Hoe kan je aantonen dat "Er was eens een voorbijganger...", incl. De Jacht en De Falangisten, als reeks zijn uitgegeven?

Wel, da's een makkelijke: in de oorspronkelijke uitgaves hadden ze de reekstitel titel "Er was eens een voorbijganger" bovenaan de covers. Behalve De Jacht in het Nederlands, daar is het enkel bij de Franse uitgave gebeurd. Dat kan inderdaad ter discussie brengen of we De Jacht in het Nederlands moeten zien als een album dat geen onderdeel uitmaakt van die reeks.
Geplaatst op 03/05/2022 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 03/05/2022
Merci voor de uitleg. Ik wist dus niet dat De Jacht in het FR bij die reeks hoorde. Weer wat bijgeleerd.
Geplaatst op 03/05/2022 Citeren
Avatar
carrejans
Geplaatst op 03/05/2022
Crew
Avatar Veter
7823
Voor de Engelse strips kijk je naar het colofon (indicia), daar staat altijd de officiële reeksnaam. Als dat een reeks is met meerdere volumes, staat daar ook bij welk volume je op dat ogenblik in je handen hebt.
Bij deze strips staat geen overkoepelende reeksnaam met volumenummering, maar enkel de verschillende reeksnamen. Die zijn dus uitgegeven als aparte graphic novels.
De Nederlandse versie is waarschijnlijk foutief toegevoegd, maar dat bekijk ik later wel eens.
Geplaatst op 03/05/2022 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 03/05/2022